שלום כולן,
השם 'אנג'לה ליפס' לא אומר דבר, מן הסתם לאף לא אחת מאיתנו. אבל אנג'לה היא אישה אמריקאית אמיתית, בת 50+ שטעמה את טעמה המר של הקידמה בדרך קשה. קשה מאד.
היא היתה באמצע לשמור על ארבעה פעוטות כשמשטרה פרצה לביתה ובאיומי אקדח אזקו אותה והיא הובלה בהשפלה גדולה לניידת. לצערה היא לא נתפסה בעוון לימוד תורה:) והאמת? שהיא לא ידעה באיזה עוון כן.
היא הובלה למעצר במדינה מרוחקת מאד ועברה חודשים של יסורי מעצר (מי שקראה את ספרו של הרב רובשקין – יכולה לדמיין כמה רע היה לה…). האשימו אותה לפריצה לבנק מקומי. מדוע דווקא היא?
מערכות AI לזיהוי פנים שלפו את התמונה שלה ו'קבעו' שהיא הפושעת שביצעה את השוד.
סוף הסיפור?
אחרי חצי שנה של סבל נמצא לה סוף סוף אליבי, היא הוכיחה שהיא בכלל היתה בזמן הזה במונסי, ולא נותר אלא להורות על שחרור.
איך קורית טעות דרמטית כל כך?
לטעות הזאת קוראים: "הטיית אוטומציה"
שמשמעה: כאשר מתרחשים פעולות רבות מאד שרובן נכונות, המח שלנו 'נרדם בשמירה' ומניח שגם הפעולה הבאה בתור – היא נכונה.
בניגוד לכל מה שהכרנו עד היום, מאגרי נתונים שאני כמשתמשת סקרתי, עיינתי, ניתחתי והסקתי מסקנות,
כאן, בישיבה תמימה מול AI – אני מקבלת רק מסקנות.
הAI מחליט עבורי כל הזמן… ומאחר ועובדתית הוא מתוכנת כך שרוב הפעמים הוא צודק – כשאני יושבת מול הAI ומקבלת מידע, ועוד מידע ועוד… המח שלי פשוט מקבל כל דבר שלו – כאמת…:(
"כמה היום לעומר?" שאלה משהי את הAI שאלה שלא אמורה היתה לשאול אותו.
"שישים יום בעומר"
"אבל אין כזה דבר 60 יום…"
"צודקת, סליחה, אכן היום שלושים ושניים ימים בעומר"
בורא עולם שלח אותנו לעולם בו אנחנו מתפקדים עבור מטרה – למצוא את האמת.
הAI שבא להחליף בעולם את מנגנון קבלת ההחלטות של האדם ר"ל, בכלל לא מכוון ל'אמת'
הוא רק צריך 'לספק תשובה', זה תפקידו!
הבעיה היא שהעולם התרגל להעביר שליטה והחלטה למכונות ש'כמעט תמיד' צודקות
יש דברים שזה לא נורא… אבל יש פעמים שההטיה והטעות – הם גורליים ממש
יושבים אנשים תמימים מול הגולם הזה המבצע – בליוני פעולות,
ואז – גם המח מתרגל להטיות ושגיאות 'נסלחות'
זה בעייתי?
סטטיסטית – לא
אבל אם תשאלו את האישה ההיא, ששישבה חצי שנה בכלא 'ואיבדה את דירתה, שמה הטוב ואפילו את הכלב שלה:(כך במקור…) – היא תגיד לכם שזה בעייתי בהחלט…
המציאות בה חיינו נהפכים למגנון אוטומטי של פעולות רובוטיות יכולה להיות בשורה של ממש, אבל ככל שמדובר על נושא רגיש יותר, חשוב יותר או מהותי יותר – הטעויות ה'לכאורה פשוטות' עלולות להתברר כאסון גדול.
אבל הבעיה הכי חמורה והכי מהותית – היא בעובדה שהסקת המסקנות הרובוטית הזאת – היא גונבת לנו את הדבר הכי מהותי שלנו:
את יכולת הבחירה!
את האדם שבנו!
כל ההתפתחות התעשיתית/טכנולוגית שקורית בעולם באה לסייע לאדם. לתגבר חלקים ממנו.
לוקחים 'איברים' באדם ומעצימים אותם. ליתר דיוק, מעצימים את התפוקה שלהם, כי אותם עצמם דווקא מחלישים.
המכונות התעשיתיות החליפו מלאכת כפיים – התוצר גדל והשתבח – הכפים ושרירי הגוף בואופן בלתי מפתיע – נחלשו וכמעט התנוונו.
מאז ועד היום האדם מתמודד עם הבעיה מה לעשות ש'גנבו לו את השרירים'.
הוא מאובן, מסורבל, מנוון גופנית… וכל מי שלא מקפיד על פעילות גופנית יזומה-יודע את המשמעות…
בשורה תחתונה? אנשים מעדיפים את התועלות שיש להם מהתוצר התעשייתי מאשר את הכושר הגופני הבריא של אלו אשר ממשיכים לעשות הכל 'בעשר אצבעות'…
לאט לאט התפתח העולם וגנב עוד ועוד 'איברים' מהאדם. חלקים נכבדים מהמח עברו לCPU של המחשב, והרבה מהיכולות הקוגניטיביות – התנוונו.
בעיה? לא בטוח… כי תכל'ס, האדם השיג הרבה יותר. ולמי אכפת שאני לא זוכרת מאות מספרי טלפון בע"פ כמו אימי שתחי'… אחרי הכל, יש לי בהישג יד אלפון עם אלפי מספרים זמינים:)
יש דברים שה'קידמה' גנבה לנו והם פחות נעימים… כמו למשל את הלב. את היכולת לחוות את החיים באופן ישיר ואמיתי… כמה מתוכינו 'חוות' את מסיבת הסידור, וכמה מצטמצמות לעדשת המצלמה?… אבל גם עם זה, לצערינו הרב – יש הרבה שמשלימים.
הבשורה החדשה של עולם הAI זה היכולת של המחשב לעבד נתונים ולהסיק בעבורינו מסקנות!
בעבר כששאלנו את המחשב, הוא השתמש ב'קופסא שחורה' שמישהו תכנת עבורו – והוציא פלט עם תשובה, לעיתים מסובכת ממש.
כשהיה נושא מורכב, שלא היתה אפשרות 'לתכנת' מראש את כל האפשרויות שכולם ישאלו – הוא הציג את מגוון התשובות ונתן לאדם להחליט בינהם.
בעידן הAI – יכלת עיבוד הנתונים השתכללה עד כדי כך, שהמחשב מעבד את ים המידע – ומסיק מסקנה עבור המשתמש!
המחשב לא מציג לי מפת דרכים, אלא הוראות נסיעה: סע קדימה, פנה ימינה – הגעת ליעד.
ברור לכל בר דעת שבדיוק כמו השרירים שנרפו או היכולות הקוגניטיביות שנחלשו – גם כם יכולת קבלת ההחלטות – משתבשת.
יש עם זה בעיה?
כן.
מהותית.
כי האדם הוא הכי מהכל – הבחירות שלו!
וכשגונבים לו את זה – בעצם גונבים את האדם שבו!
ב"ה, אנחנו עדיין לא שם
עדיין חופשיים כדי להחליט – האם אני מאפשרת למישהו 'לגנוב אותי בעצמי' או שאני נשארת בעלת חירות אישית…
והלוואי ונזכה אכן לזקק לעצמנו את השימושים – ולדעת איך לחיות חיים בהם המחשה עוזר לנו, ולא מחליף אותנו…
הפרשה שלנו מצווה אותנו על "לא תחללו את שם קודשי ונקדשתי בתוך בני ישראל" (ויקרא כ"ב ל"ב)
ספר החינוך מדבר על כך שכאן נצטווינו על המקומות בהם נצטווינו למסור את הנפש.
ואין כמו ההזדמנות הזאת כדי להזכיר לעמנו שאנחנו לא ישות שהיא מעל החיים, אלא ישות שהיא חלק ממציאות נשגבה של חיי' למען שמו'
לא יעלה על הדעת, שנגיע למצב של 'שיפור החיים לנו' תמורת מסירת החלק המרכזי של החיים שלנו – הבחירות שלנו בטוב!
ההידבקות שלנו בבורא עולם…
והלוואי ובעזרת ה' נזכה להמשיך להחזיק גם עם מתוך מסירות נפש
בחיים
ולסיום, איני יכולה שלא להתייחס בהקשר הזה לתגובות הקשורות לנושא:
תודה וחשוב כ"כ שאתם מדברים על הבינה!
אני באמת מנסה להבין
בינה מבחינתי זה חכמה בגויים תאמין תורה בגויים אל תאמין
כשאני שואלת בינה (ואני לא שואלת הרבה ) זה בנושאים כלליים, רפואיים, פרקטיקה וכו לא בנושאים של השקפה דעה
זה בדיוק אותו הדבר כמו שהייתי בעבר מחפשת מידע בגוגל על נושאים כאלה, וגם אם יצא לי דף של "מכלול" הוא גם לקוח מתרבות המערב ולא אשלה את עצמי.. בעצם כל החכמה בגויים תאמין בימינו מבוססת על תרבות המערב. גם מה שלומדים בהוראה ודידקטיקה ובטח פיסכולוגיה.. ההתאמה לחיים שלנו לרוב היא חיצונית , (כלומר בצנזור קטעים בעייתים שנטפרי יודע לעשות ובתוספת תפילות שכל מורה\מנחה וכו וכו יודעת לומר.) הידע עצמו לקוח מתרבות המערב בדומה לבינה.
אז למה פתאום החוכמה הזאת היא אסורה?
ורגע לפני שאני עונה – פניה נוספת בנוגע לקורסים שהשקנו השבוע:
"בזכותכם אני מבינה יותר ויותר על הסכנות של עולם הAI, אני היחידה מכל משפחתי הקרובה (לצערי…) שנמנעת לחלוטין ממנו. ולכן צרם לי ממש שאתם מציעים קורסים של AI??? תמהני…"
אז כך: שההשתלשלות המלאה הלא היא כתובה אי שם – מוזמנות להיזכר כאן
ולמי שאין עיתותיה בידיה – זה בדיוק העניין:
העבודה שלנו איך למפות מה 'תורה' ומה 'חוכמה'
ואיך אנחנו דואגות לא ליפול חלילה בנחשול ההרסני של הAI ולשבש לנו את 'מערכות התורה' יחד עם מערכות חוכמה…
מזכירה שההחלטה בעבר היתה בעקבות תשובה שזכיתי לקבל באופן אישי אחר שיחה ארוכה ומעמיקה עם מרן הגרמ"ה הירש שליט"א ששמע בפרוטרוט את המסגרת של הקורסים שלנו:
לשלב באופן משמעותי חיזוקים בנושא השימוש בAI
להביא קורסים רק לעובדות שהמציאות מחייבת אותם להשתמש בכלים הללו
להביא רק כלים שניתן לעבוד איתם תחת סינונים מוקפדים
לבדוק שמהלך כל הקורסים מדבר אך ורק על שימוש AI לצורך עבודה – השימוש היחיד שהותר ברוב קהילות ישראל
ללמד אך ורק כלים לשימוש שאינו מתערב בהשקפות, דעות ועניינים אישיים
בעז"ה, אנחנו עושות מאמצי על להושיב יחד את טובי המוחות והלבבות – כדי לבנות מערך תוכן עמוק ומקיף – שיסייע לאלו הנאלצות להשתמש בAI – להמשיך ולהגן על עצמן – למרות ועל אף…
מתפללת לה' שנצליח בעז"ה לעבור גם את חבלי משיח אלו בשלום…
לאה
שלום כולן,
השם 'אנג'לה ליפס' לא אומר דבר, מן הסתם לאף לא אחת מאיתנו. אבל אנג'לה היא אישה אמריקאית אמיתית, בת 50+ שטעמה את טעמה המר של הקידמה בדרך קשה. קשה מאד.
היא היתה באמצע לשמור על ארבעה פעוטות כשמשטרה פרצה לביתה ובאיומי אקדח אזקו אותה והיא הובלה בהשפלה גדולה לניידת. לצערה היא לא נתפסה בעוון לימוד תורה:) והאמת? שהיא לא ידעה באיזה עוון כן.
היא הובלה למעצר במדינה מרוחקת מאד ועברה חודשים של יסורי מעצר (מי שקראה את ספרו של הרב רובשקין – יכולה לדמיין כמה רע היה לה…). האשימו אותה לפריצה לבנק מקומי. מדוע דווקא היא?
מערכות AI לזיהוי פנים שלפו את התמונה שלה ו'קבעו' שהיא הפושעת שביצעה את השוד.
סוף הסיפור?
אחרי חצי שנה של סבל נמצא לה סוף סוף אליבי, היא הוכיחה שהיא בכלל היתה בזמן הזה במונסי, ולא נותר אלא להורות על שחרור.
איך קורית טעות דרמטית כל כך?
לטעות הזאת קוראים: "הטיית אוטומציה"
שמשמעה: כאשר מתרחשים פעולות רבות מאד שרובן נכונות, המח שלנו 'נרדם בשמירה' ומניח שגם הפעולה הבאה בתור – היא נכונה.
בניגוד לכל מה שהכרנו עד היום, מאגרי נתונים שאני כמשתמשת סקרתי, עיינתי, ניתחתי והסקתי מסקנות,
כאן, בישיבה תמימה מול AI – אני מקבלת רק מסקנות.
הAI מחליט עבורי כל הזמן… ומאחר ועובדתית הוא מתוכנת כך שרוב הפעמים הוא צודק – כשאני יושבת מול הAI ומקבלת מידע, ועוד מידע ועוד… המח שלי פשוט מקבל כל דבר שלו – כאמת…:(
"כמה היום לעומר?" שאלה משהי את הAI שאלה שלא אמורה היתה לשאול אותו.
"שישים יום בעומר"
"אבל אין כזה דבר 60 יום…"
"צודקת, סליחה, אכן היום שלושים ושניים ימים בעומר"
בורא עולם שלח אותנו לעולם בו אנחנו מתפקדים עבור מטרה – למצוא את האמת.
הAI שבא להחליף בעולם את מנגנון קבלת ההחלטות של האדם ר"ל, בכלל לא מכוון ל'אמת'
הוא רק צריך 'לספק תשובה', זה תפקידו!
הבעיה היא שהעולם התרגל להעביר שליטה והחלטה למכונות ש'כמעט תמיד' צודקות
יש דברים שזה לא נורא… אבל יש פעמים שההטיה והטעות – הם גורליים ממש
יושבים אנשים תמימים מול הגולם הזה המבצע – בליוני פעולות,
ואז – גם המח מתרגל להטיות ושגיאות 'נסלחות'
זה בעייתי?
סטטיסטית – לא
אבל אם תשאלו את האישה ההיא, ששישבה חצי שנה בכלא 'ואיבדה את דירתה, שמה הטוב ואפילו את הכלב שלה:(כך במקור…) – היא תגיד לכם שזה בעייתי בהחלט…
המציאות בה חיינו נהפכים למגנון אוטומטי של פעולות רובוטיות יכולה להיות בשורה של ממש, אבל ככל שמדובר על נושא רגיש יותר, חשוב יותר או מהותי יותר – הטעויות ה'לכאורה פשוטות' עלולות להתברר כאסון גדול.
אבל הבעיה הכי חמורה והכי מהותית – היא בעובדה שהסקת המסקנות הרובוטית הזאת – היא גונבת לנו את הדבר הכי מהותי שלנו:
את יכולת הבחירה!
את האדם שבנו!
כל ההתפתחות התעשיתית/טכנולוגית שקורית בעולם באה לסייע לאדם. לתגבר חלקים ממנו.
לוקחים 'איברים' באדם ומעצימים אותם. ליתר דיוק, מעצימים את התפוקה שלהם, כי אותם עצמם דווקא מחלישים.
המכונות התעשיתיות החליפו מלאכת כפיים – התוצר גדל והשתבח – הכפים ושרירי הגוף בואופן בלתי מפתיע – נחלשו וכמעט התנוונו.
מאז ועד היום האדם מתמודד עם הבעיה מה לעשות ש'גנבו לו את השרירים'.
הוא מאובן, מסורבל, מנוון גופנית… וכל מי שלא מקפיד על פעילות גופנית יזומה-יודע את המשמעות…
בשורה תחתונה? אנשים מעדיפים את התועלות שיש להם מהתוצר התעשייתי מאשר את הכושר הגופני הבריא של אלו אשר ממשיכים לעשות הכל 'בעשר אצבעות'…
לאט לאט התפתח העולם וגנב עוד ועוד 'איברים' מהאדם. חלקים נכבדים מהמח עברו לCPU של המחשב, והרבה מהיכולות הקוגניטיביות – התנוונו.
בעיה? לא בטוח… כי תכל'ס, האדם השיג הרבה יותר. ולמי אכפת שאני לא זוכרת מאות מספרי טלפון בע"פ כמו אימי שתחי'… אחרי הכל, יש לי בהישג יד אלפון עם אלפי מספרים זמינים:)
יש דברים שה'קידמה' גנבה לנו והם פחות נעימים… כמו למשל את הלב. את היכולת לחוות את החיים באופן ישיר ואמיתי… כמה מתוכינו 'חוות' את מסיבת הסידור, וכמה מצטמצמות לעדשת המצלמה?… אבל גם עם זה, לצערינו הרב – יש הרבה שמשלימים.
הבשורה החדשה של עולם הAI זה היכולת של המחשב לעבד נתונים ולהסיק בעבורינו מסקנות!
בעבר כששאלנו את המחשב, הוא השתמש ב'קופסא שחורה' שמישהו תכנת עבורו – והוציא פלט עם תשובה, לעיתים מסובכת ממש.
כשהיה נושא מורכב, שלא היתה אפשרות 'לתכנת' מראש את כל האפשרויות שכולם ישאלו – הוא הציג את מגוון התשובות ונתן לאדם להחליט בינהם.
בעידן הAI – יכלת עיבוד הנתונים השתכללה עד כדי כך, שהמחשב מעבד את ים המידע – ומסיק מסקנה עבור המשתמש!
המחשב לא מציג לי מפת דרכים, אלא הוראות נסיעה: סע קדימה, פנה ימינה – הגעת ליעד.
ברור לכל בר דעת שבדיוק כמו השרירים שנרפו או היכולות הקוגניטיביות שנחלשו – גם כם יכולת קבלת ההחלטות – משתבשת.
יש עם זה בעיה?
כן.
מהותית.
כי האדם הוא הכי מהכל – הבחירות שלו!
וכשגונבים לו את זה – בעצם גונבים את האדם שבו!
ב"ה, אנחנו עדיין לא שם
עדיין חופשיים כדי להחליט – האם אני מאפשרת למישהו 'לגנוב אותי בעצמי' או שאני נשארת בעלת חירות אישית…
והלוואי ונזכה אכן לזקק לעצמנו את השימושים – ולדעת איך לחיות חיים בהם המחשה עוזר לנו, ולא מחליף אותנו…
הפרשה שלנו מצווה אותנו על "לא תחללו את שם קודשי ונקדשתי בתוך בני ישראל" (ויקרא כ"ב ל"ב)
ספר החינוך מדבר על כך שכאן נצטווינו על המקומות בהם נצטווינו למסור את הנפש.
ואין כמו ההזדמנות הזאת כדי להזכיר לעמנו שאנחנו לא ישות שהיא מעל החיים, אלא ישות שהיא חלק ממציאות נשגבה של חיי' למען שמו'
לא יעלה על הדעת, שנגיע למצב של 'שיפור החיים לנו' תמורת מסירת החלק המרכזי של החיים שלנו – הבחירות שלנו בטוב!
ההידבקות שלנו בבורא עולם…
והלוואי ובעזרת ה' נזכה להמשיך להחזיק גם עם מתוך מסירות נפש
בחיים
ולסיום, איני יכולה שלא להתייחס בהקשר הזה לתגובות הקשורות לנושא:
תודה וחשוב כ"כ שאתם מדברים על הבינה!
אני באמת מנסה להבין
בינה מבחינתי זה חכמה בגויים תאמין תורה בגויים אל תאמין
כשאני שואלת בינה (ואני לא שואלת הרבה ) זה בנושאים כלליים, רפואיים, פרקטיקה וכו לא בנושאים של השקפה דעה
זה בדיוק אותו הדבר כמו שהייתי בעבר מחפשת מידע בגוגל על נושאים כאלה, וגם אם יצא לי דף של "מכלול" הוא גם לקוח מתרבות המערב ולא אשלה את עצמי.. בעצם כל החכמה בגויים תאמין בימינו מבוססת על תרבות המערב. גם מה שלומדים בהוראה ודידקטיקה ובטח פיסכולוגיה.. ההתאמה לחיים שלנו לרוב היא חיצונית , (כלומר בצנזור קטעים בעייתים שנטפרי יודע לעשות ובתוספת תפילות שכל מורה\מנחה וכו וכו יודעת לומר.) הידע עצמו לקוח מתרבות המערב בדומה לבינה.
אז למה פתאום החוכמה הזאת היא אסורה?
ורגע לפני שאני עונה – פניה נוספת בנוגע לקורסים שהשקנו השבוע:
"בזכותכם אני מבינה יותר ויותר על הסכנות של עולם הAI, אני היחידה מכל משפחתי הקרובה (לצערי…) שנמנעת לחלוטין ממנו. ולכן צרם לי ממש שאתם מציעים קורסים של AI??? תמהני…"
אז כך: שההשתלשלות המלאה הלא היא כתובה אי שם – מוזמנות להיזכר כאן
ולמי שאין עיתותיה בידיה – זה בדיוק העניין:
העבודה שלנו איך למפות מה 'תורה' ומה 'חוכמה'
ואיך אנחנו דואגות לא ליפול חלילה בנחשול ההרסני של הAI ולשבש לנו את 'מערכות התורה' יחד עם מערכות חוכמה…
מזכירה שההחלטה בעבר היתה בעקבות תשובה שזכיתי לקבל באופן אישי אחר שיחה ארוכה ומעמיקה עם מרן הגרמ"ה הירש שליט"א ששמע בפרוטרוט את המסגרת של הקורסים שלנו:
לשלב באופן משמעותי חיזוקים בנושא השימוש בAI
להביא קורסים רק לעובדות שהמציאות מחייבת אותם להשתמש בכלים הללו
להביא רק כלים שניתן לעבוד איתם תחת סינונים מוקפדים
לבדוק שמהלך כל הקורסים מדבר אך ורק על שימוש AI לצורך עבודה – השימוש היחיד שהותר ברוב קהילות ישראל
ללמד אך ורק כלים לשימוש שאינו מתערב בהשקפות, דעות ועניינים אישיים
בעז"ה, אנחנו עושות מאמצי על להושיב יחד את טובי המוחות והלבבות – כדי לבנות מערך תוכן עמוק ומקיף – שיסייע לאלו הנאלצות להשתמש בAI – להמשיך ולהגן על עצמן – למרות ועל אף…
מתפללת לה' שנצליח בעז"ה לעבור גם את חבלי משיח אלו בשלום…
לאה
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח.
לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.