מי מאיתנו לא נחשפה לאש ההסתה והעוינות נגדנו?
מה לא אמרו עלינו?
אנחנו, מפיצי המחלות ומרעילי הבארות. איך 'העזנו' לצאת וללוות את הנפטרים הקדושים? מדוע המשכנו לקיים חתונות? ואיך, איך מוסדות הלימוד מרשים לעצמם להתנהל על פי שיקולי גדולי ישראל ולא כפופים להחלטות שלהם?
והנה… פתאום אנחנו מתוודעות לעובדה, שבחשאי, נרקמת לה מגה-הפקה.
כמעט 1000 שחקנים מ70 ארצות שונות מתכוונים להגיע לישראל, למרות הסגר ולמרות הסכנה – כדי לקיים עוד אחד מהאירועים ההזויים שלהם, משהו בסגנון תחרות איגרוף בינלאומית.
מה אנחנו יכולות ללמוד מזה?
את הרש"י הראשון של הפרשה!
רש"י הקדוש אומר על המילים "ואלה המשפטים" – מה הראשונים מסיני אף אלו מסיני.
במבט ראשון אנחנו יכולות לחשוב שהכוונה להדגיש לנו את חשיבות קיום המשפטים, שחשיבותם הרבה היא שנתנו מסיני.
אבל יש כאן עומק נוסף:
דווקא על המשפטים וענייני בין אדם לחברו – שנראה היה שהם 'ערכים' אוניברסליים, דווקא עליהם אנחנו מדגישים –
אלו מסיני!
אנחנו לא מתנהגים לעבדים בהומניות משום שזה אופנתי, לא נזהרים בדיני ממונות משום שכך מתנהלת מדינה מתוקנת ולא שומרים על השור מלהזיק בגלל חוסר נעימות מהשכנים. ממש לא!
הכל מסיבה אחת ויחידה – משום שכך קיבלנו בסיני!
והאמת, זה הרבה יותר מכך, תראו את פירושו המדהים של ר"ע מברטנורא על המשנה הראשונה באבות:
משה קיבל תורה מסיני – אומר אני, לפי שמסכת זו אינה מיוסדת על פירוש מצוה ממצות התורה כשאר מסכתות שבמשנה, אלא כולה מוסרים ומדות, וחכמי אומות העולם ג"כ חברו ספרים כמו שבדו מלבם בדרכי המוסר כיצד יתנהג האדם עם חבירו, לפיכך התחיל התנא במסכת זו משה קבל תורה מסיני, לומר לך שהמדות והמוסרים שבזו המסכתא לא בדו אותם חכמי המשנה מלבם אלא אף אלו נאמרו בסיני: (אבות א' א')
בואו נזקוף את הגף, ניישיר מבט ונגביה ליבנו בדרכי ה'!
אשרינו שיש מי שמורה דרכינו בכל דור ודור,
לא פוליטיקה זולה, לא תקשורת מגויסת ולא ואווירה ולהט המונים –
יש לנו מתווי דרך ומורי הוראה – שלהם ורק להם אנחנו נשמעים.
אני יודעת שזה קשה,
קשה לשמוע את השנאה היוקדת…
אבל כנראה זה חלק מעסקת החבילה של:
"למה נקרא שמו סיני? שירדה ממנו שנאה לעובדי כוכבים- שהן מקנאין את ישראל בתורתן"…
קשה להם להכיר בעובדה שיש לנו יציבות, יש לנו ערכים מוחלטים ויש לנו נכונות להתמסר עבורה…
בואו נתפלל עליהם שיזכו גם הם ל-
"יכירו בניך וידעו כי מאתך היא מנוחתם ועל מנוחתם יקדישו את שמך"
שבת שלום,
לאה
מי מאיתנו לא נחשפה לאש ההסתה והעוינות נגדנו?
מה לא אמרו עלינו?
אנחנו, מפיצי המחלות ומרעילי הבארות. איך 'העזנו' לצאת וללוות את הנפטרים הקדושים? מדוע המשכנו לקיים חתונות? ואיך, איך מוסדות הלימוד מרשים לעצמם להתנהל על פי שיקולי גדולי ישראל ולא כפופים להחלטות שלהם?
והנה… פתאום אנחנו מתוודעות לעובדה, שבחשאי, נרקמת לה מגה-הפקה.
כמעט 1000 שחקנים מ70 ארצות שונות מתכוונים להגיע לישראל, למרות הסגר ולמרות הסכנה – כדי לקיים עוד אחד מהאירועים ההזויים שלהם, משהו בסגנון תחרות איגרוף בינלאומית.
מה אנחנו יכולות ללמוד מזה?
את הרש"י הראשון של הפרשה!
רש"י הקדוש אומר על המילים "ואלה המשפטים" – מה הראשונים מסיני אף אלו מסיני.
במבט ראשון אנחנו יכולות לחשוב שהכוונה להדגיש לנו את חשיבות קיום המשפטים, שחשיבותם הרבה היא שנתנו מסיני.
אבל יש כאן עומק נוסף:
דווקא על המשפטים וענייני בין אדם לחברו – שנראה היה שהם 'ערכים' אוניברסליים, דווקא עליהם אנחנו מדגישים –
אלו מסיני!
אנחנו לא מתנהגים לעבדים בהומניות משום שזה אופנתי, לא נזהרים בדיני ממונות משום שכך מתנהלת מדינה מתוקנת ולא שומרים על השור מלהזיק בגלל חוסר נעימות מהשכנים. ממש לא!
הכל מסיבה אחת ויחידה – משום שכך קיבלנו בסיני!
והאמת, זה הרבה יותר מכך, תראו את פירושו המדהים של ר"ע מברטנורא על המשנה הראשונה באבות:
משה קיבל תורה מסיני – אומר אני, לפי שמסכת זו אינה מיוסדת על פירוש מצוה ממצות התורה כשאר מסכתות שבמשנה, אלא כולה מוסרים ומדות, וחכמי אומות העולם ג"כ חברו ספרים כמו שבדו מלבם בדרכי המוסר כיצד יתנהג האדם עם חבירו, לפיכך התחיל התנא במסכת זו משה קבל תורה מסיני, לומר לך שהמדות והמוסרים שבזו המסכתא לא בדו אותם חכמי המשנה מלבם אלא אף אלו נאמרו בסיני: (אבות א' א')
בואו נזקוף את הגף, ניישיר מבט ונגביה ליבנו בדרכי ה'!
אשרינו שיש מי שמורה דרכינו בכל דור ודור,
לא פוליטיקה זולה, לא תקשורת מגויסת ולא ואווירה ולהט המונים –
יש לנו מתווי דרך ומורי הוראה – שלהם ורק להם אנחנו נשמעים.
אני יודעת שזה קשה,
קשה לשמוע את השנאה היוקדת…
אבל כנראה זה חלק מעסקת החבילה של:
"למה נקרא שמו סיני? שירדה ממנו שנאה לעובדי כוכבים- שהן מקנאין את ישראל בתורתן"…
קשה להם להכיר בעובדה שיש לנו יציבות, יש לנו ערכים מוחלטים ויש לנו נכונות להתמסר עבורה…
בואו נתפלל עליהם שיזכו גם הם ל-
"יכירו בניך וידעו כי מאתך היא מנוחתם ועל מנוחתם יקדישו את שמך"
שבת שלום,
לאה
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח.
לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.