פירות שיש בתוכם גרעין אחד. כמו אפרסק, משמש, תמרים, וכדו',
מותר להוציא את הגרעין ביד מפני שאוחז ביד גם את הפרי ומיד כשמפריד את הפסולת נשאר האוכל המתוקן בידו, ואז נחשב שמוציא אוכל מתוך פסולת, כך דעת המשנ"ב והרבה פוסקים,
אבל דעת החזו"א שאסור לעשות כן זה נחשב כבורר פסולת מתוך אוכל, ולשיטתו מותר רק לאחוז את הגרעין, שלא יזוז ולמשוך את הפרי שאז באמת לוקח אוכל מתוך פסולת. וכן מותר להפריד את שני חצאי הפרי ולקפלם כך שהגרעין יפול והאוכל ישאר בידו.
מי שיש לו אבטיח עם גרעינים, ורוצה להוציא את הגרעינים נחלקו הפוסקים,
לדעת החזו"א, אסור להוציא בידיו את הגרעינים, ולדעתו האפשרות היחידה היא להכניס לפה את החתיכה ואז אפשר לפלוט את הגרעינים, ויש שכתבו עוד אפשרות לנער את האבטיח כדי שיפלו הגרעינים*
ויש מתירים בשעת אכילת האבטיח שכבר אוחז את האבטיח בידיו להוציא בידיו ולאכול מיד ועדיף שיעשה לאחר יד**, ויש מתירים בשעת הצורך אפ' לנקות חתיכה גדולה ואח"כ לאכול ממנה כגון לנקות לצורך אורחים או בניו הקטנים אפ' שאינו אוחז את החתיכה בידו, ובתנאי שעומד לאכול מיד את כל החתיכה.
ולסיכום: א. הטוב ביותר הוא להכניס הכל לפה ולהוציא מפיו את הגרעינים.
ב. אם אינו רוצה בכך, יאחז בידו את האבטיח וינער אותו שיפלו הגרעינים.
ג. אם קשה לו (והוא לא פוסק כהחזו"א) יכול לאחוז את האבטיח בידו ולהוציא הגרעינים ביד ויאכל מיד, ועדיף שיוציא כלאחר יד.***
ד. אם גם זה קשה לו יכול לסמוך על המיקלים לנקות את החתיכה אפ' כשלא אוחז בה בידו ומיד יאכל.
בפרי המלון הגרעינים הם באמצע הפרי מונחים על בשר הפרי, ולכן מותר להורידם כמו שמותר לקלף פירות, רק שצריך שיעשה כן סמוך לאכילה ולא הרבה זמן קודם הסעודה****
כמובן שכל האמור לעיל ההוא שעושה כן בסמוך לסעודה, אבל אם הוא הרבה זמן קודם הסעודה אסור אפ' לקלף את הפירות מפני שבורר שלא לאלתר.
_______________________________
המקור : ביה"ל ס' שכ"א ומשנ"ב שם ס"ק פד חזו"א ס' נד. בא"ח, פרשת בשלח, כה"ח ס' שיט, שש"כ פ"ג יז, אורל"צ מתיר לכתחילה פ' לא, חזו"ע שבת ד.
* בא"ח הובא בכה"ח וכן באג"מ ובשש"כ ועוד ספרים. אבל בספר מעשה איש ח"ו עמ' קט כתב בשם הגר"ח קניבסקי שהחזו"א אסר לנער אבטיח כדי שיפלו הגרעינים.
** בא"ח וכה"ח אג"מ ח"ד ע"ד. אורל"צ שש"כ והגר"ע יוסף ועוד התירו אפ' שלא אוחז את החתיכה ביד.
*** וכתב האורל"צ שכך מנהג בני ספרד.
**** הגרש"ז אויערבך בשש"כ ועוד פוסקים. אולם האג"מ לא חילק בזה.
לשאלות/הערות/הארות- hilchotshabatn@gmail.com
פירות שיש בתוכם גרעין אחד. כמו אפרסק, משמש, תמרים, וכדו',
מותר להוציא את הגרעין ביד מפני שאוחז ביד גם את הפרי ומיד כשמפריד את הפסולת נשאר האוכל המתוקן בידו, ואז נחשב שמוציא אוכל מתוך פסולת, כך דעת המשנ"ב והרבה פוסקים,
אבל דעת החזו"א שאסור לעשות כן זה נחשב כבורר פסולת מתוך אוכל, ולשיטתו מותר רק לאחוז את הגרעין, שלא יזוז ולמשוך את הפרי שאז באמת לוקח אוכל מתוך פסולת. וכן מותר להפריד את שני חצאי הפרי ולקפלם כך שהגרעין יפול והאוכל ישאר בידו.
מי שיש לו אבטיח עם גרעינים, ורוצה להוציא את הגרעינים נחלקו הפוסקים,
לדעת החזו"א, אסור להוציא בידיו את הגרעינים, ולדעתו האפשרות היחידה היא להכניס לפה את החתיכה ואז אפשר לפלוט את הגרעינים, ויש שכתבו עוד אפשרות לנער את האבטיח כדי שיפלו הגרעינים*
ויש מתירים בשעת אכילת האבטיח שכבר אוחז את האבטיח בידיו להוציא בידיו ולאכול מיד ועדיף שיעשה לאחר יד**, ויש מתירים בשעת הצורך אפ' לנקות חתיכה גדולה ואח"כ לאכול ממנה כגון לנקות לצורך אורחים או בניו הקטנים אפ' שאינו אוחז את החתיכה בידו, ובתנאי שעומד לאכול מיד את כל החתיכה.
ולסיכום: א. הטוב ביותר הוא להכניס הכל לפה ולהוציא מפיו את הגרעינים.
ב. אם אינו רוצה בכך, יאחז בידו את האבטיח וינער אותו שיפלו הגרעינים.
ג. אם קשה לו (והוא לא פוסק כהחזו"א) יכול לאחוז את האבטיח בידו ולהוציא הגרעינים ביד ויאכל מיד, ועדיף שיוציא כלאחר יד.***
ד. אם גם זה קשה לו יכול לסמוך על המיקלים לנקות את החתיכה אפ' כשלא אוחז בה בידו ומיד יאכל.
בפרי המלון הגרעינים הם באמצע הפרי מונחים על בשר הפרי, ולכן מותר להורידם כמו שמותר לקלף פירות, רק שצריך שיעשה כן סמוך לאכילה ולא הרבה זמן קודם הסעודה****
כמובן שכל האמור לעיל ההוא שעושה כן בסמוך לסעודה, אבל אם הוא הרבה זמן קודם הסעודה אסור אפ' לקלף את הפירות מפני שבורר שלא לאלתר.
_______________________________
המקור : ביה"ל ס' שכ"א ומשנ"ב שם ס"ק פד חזו"א ס' נד. בא"ח, פרשת בשלח, כה"ח ס' שיט, שש"כ פ"ג יז, אורל"צ מתיר לכתחילה פ' לא, חזו"ע שבת ד.
* בא"ח הובא בכה"ח וכן באג"מ ובשש"כ ועוד ספרים. אבל בספר מעשה איש ח"ו עמ' קט כתב בשם הגר"ח קניבסקי שהחזו"א אסר לנער אבטיח כדי שיפלו הגרעינים.
** בא"ח וכה"ח אג"מ ח"ד ע"ד. אורל"צ שש"כ והגר"ע יוסף ועוד התירו אפ' שלא אוחז את החתיכה ביד.
*** וכתב האורל"צ שכך מנהג בני ספרד.
**** הגרש"ז אויערבך בשש"כ ועוד פוסקים. אולם האג"מ לא חילק בזה.
לשאלות/הערות/הארות- hilchotshabatn@gmail.com
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח.
לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.