בקבוק מים קפוא ומלא קרח האם מותר להזרים עליו מים? האם מותר לרסק איגלו?

חז"ל אסרו לרסק [לשבור לחתיכות דקות] שלג וברד בכדי שיזובו מהם מים.

לדעת השו"ע טעם האיסור הוא  א. או משום שדומה למלאכה שנראה כאילו מוליד ובורא מים, ב. או שמא יבוא לסחוט פירות ולהוציא מהם משקה כמו שמוציא מהקרח.

לדעת הרמ"א יש לחוש גם לשיטה שהאיסור הוא משום נולד שהמים שיצאו מהקרח נוצרו ונולדו בשבת, ולפ"ז יוצא לבני אשכנז עוד שתי חומרות. א. שאסור לגרום להמסת הקרח אפ' לא בידים  ב. שהמים שיצאו מהקרח באופן שגרם לכך אין לשתותם.  ובמקום הצורך כתב הרמ"א שיש להקל.

ולכן מי שיש לו בקבוק עם קרח או אגלו וכדו' אסור לרסק את הקרח בכדי שימס וישתו את מימיו. ואין הבדל בין אם שובר את הקרח בידיו, או מנער את הבקבוק, או משפשף את האיגלו בידיו הכל בכלל האיסור.

ונכון להזהר גם שלא לפתוח זרם מים על הקרח אם כוונתו להמיס את הקרח בשביל לשתות את המים שיזובו.   

כל האיסור בריסוק קרח הוא רק אם המטרה שיזובו מימיו, אבל כשאין כוונתו שיזובו המים מותר, ולכן מותר לרסק קרח רק בכדי להגיע למה שיש תחתיו, כגון שפתח הבקבוק קפוא ומתחתיו יש מים, וכמו כן מצוי לפעמים שרוצים לפתוח זרם מים על הקרח ולא בשביל לשתות את המים שימסו אלא בכדי שיוכלו למלא מים בחלל שנוצר בקרח מותר.

מי שאוכל איגלו ושובר אותו בפה בשיניו זו דרך אכילה, ומותר.

(הדוגמאות שהבאנו הם מוסכמות גם לבני ספרד וגם לבני אשכנז ובשבוע הבא בע"ה נעסוק בדוגמאות שיש בהם מחלוקת בין השו"ע לרמ"א) 

_____________________________________

המקור:  שבת נא: שו"ע ומשנ"ב סי' ש"כ סע' ט סי' שיח סע' טז ובאחרוני זמנינו. המשנ"ב הביא שיש מתירים אפ' לרסק בידים כאשר הקרח מיד מתערב במים, ולפ"ז כל פעם שיש מים בבקבוק מותר לרסק וכן מותר לפתוח מים על בקבוק, אבל לעיל בסי' שיח בשעה"צ ס"ק קמו כתב שטוב להחמיר לכתחילה, ובפרט לבני ספרד יש להחמיר בזה כמו שנראה כאן מהשו"ע שהתיר רק לתת לתוך הכוס ושימוחו מאליהם, וראה עוד בכה"ח. וראה עוד בביה"ל בסע' יא ד"ה יזהר, אבל זה לא ראיה דיתכן שכוונת הביה"ל לחלוק על המג"א שהכא לא חשיב מעורב במים ודו"ק.   לרסק קרח בשביל להגיע למים שתחתיו. שו"ע ש"כ סע' י'. 

לשאלות/הערות/הארות- hilchotshabatn@gmail.com

הלכה שבועית

בקבוק מים קפוא ומלא קרח האם מותר להזרים עליו מים? האם מותר לרסק איגלו?

פרשת

מאת: ולא נכשל

חז"ל אסרו לרסק [לשבור לחתיכות דקות] שלג וברד בכדי שיזובו מהם מים.

לדעת השו"ע טעם האיסור הוא  א. או משום שדומה למלאכה שנראה כאילו מוליד ובורא מים, ב. או שמא יבוא לסחוט פירות ולהוציא מהם משקה כמו שמוציא מהקרח.

לדעת הרמ"א יש לחוש גם לשיטה שהאיסור הוא משום נולד שהמים שיצאו מהקרח נוצרו ונולדו בשבת, ולפ"ז יוצא לבני אשכנז עוד שתי חומרות. א. שאסור לגרום להמסת הקרח אפ' לא בידים  ב. שהמים שיצאו מהקרח באופן שגרם לכך אין לשתותם.  ובמקום הצורך כתב הרמ"א שיש להקל.

ולכן מי שיש לו בקבוק עם קרח או אגלו וכדו' אסור לרסק את הקרח בכדי שימס וישתו את מימיו. ואין הבדל בין אם שובר את הקרח בידיו, או מנער את הבקבוק, או משפשף את האיגלו בידיו הכל בכלל האיסור.

ונכון להזהר גם שלא לפתוח זרם מים על הקרח אם כוונתו להמיס את הקרח בשביל לשתות את המים שיזובו.   

כל האיסור בריסוק קרח הוא רק אם המטרה שיזובו מימיו, אבל כשאין כוונתו שיזובו המים מותר, ולכן מותר לרסק קרח רק בכדי להגיע למה שיש תחתיו, כגון שפתח הבקבוק קפוא ומתחתיו יש מים, וכמו כן מצוי לפעמים שרוצים לפתוח זרם מים על הקרח ולא בשביל לשתות את המים שימסו אלא בכדי שיוכלו למלא מים בחלל שנוצר בקרח מותר.

מי שאוכל איגלו ושובר אותו בפה בשיניו זו דרך אכילה, ומותר.

(הדוגמאות שהבאנו הם מוסכמות גם לבני ספרד וגם לבני אשכנז ובשבוע הבא בע"ה נעסוק בדוגמאות שיש בהם מחלוקת בין השו"ע לרמ"א) 

_____________________________________

המקור:  שבת נא: שו"ע ומשנ"ב סי' ש"כ סע' ט סי' שיח סע' טז ובאחרוני זמנינו. המשנ"ב הביא שיש מתירים אפ' לרסק בידים כאשר הקרח מיד מתערב במים, ולפ"ז כל פעם שיש מים בבקבוק מותר לרסק וכן מותר לפתוח מים על בקבוק, אבל לעיל בסי' שיח בשעה"צ ס"ק קמו כתב שטוב להחמיר לכתחילה, ובפרט לבני ספרד יש להחמיר בזה כמו שנראה כאן מהשו"ע שהתיר רק לתת לתוך הכוס ושימוחו מאליהם, וראה עוד בכה"ח. וראה עוד בביה"ל בסע' יא ד"ה יזהר, אבל זה לא ראיה דיתכן שכוונת הביה"ל לחלוק על המג"א שהכא לא חשיב מעורב במים ודו"ק.   לרסק קרח בשביל להגיע למים שתחתיו. שו"ע ש"כ סע' י'. 

לשאלות/הערות/הארות- hilchotshabatn@gmail.com

פגישת אסטרטגיה לתכנון פרסום

מתנת: מרקר

עיצוב פרסומת מדויקת

מתנת: טליה טל

שדרוג של דף נחיתה, ניסוח מייל שיווקי או קופי למודעה

מתנת: d.front

הנפשת לוגו

מתנת: שירה נחמה כהן

סדר וארגון אחת ולתמיד בתיבת המייל של העסק- פגישה של שעה וחצי

מתנת: ציפורה סובל

כתיבת תוכן שיווקי לדף נחיתה בשווי 1000 ש"ח.

מתנת: אוריגמי

הדס קורלנסקי

שיחת ייעוץ עיסקי או דוח שנתי בשווי של 1500 + מעמ

מתנת: הדס קורלנסקי

סדר וארגון אחת ולתמיד בתיבת המייל של העסק- פגישה של שעה וחצי

מתנת: ציפורה סובל

מודעת פרסום קופי + עיצוב

מתנת: נחמה שוכמן

הנפשת לוגו

מתנת: שירה נחמה כהן

בוט לאתר בשווי 5000 שח

מתנת: פייגי פיוטרקובסקי-

סדר וארגון אחת ולתמיד בתיבת המייל של העסק- פגישה של שעה וחצי

מתנת: ציפורה סובל

בניית תהליך אוטומטי מותאם אישית לייעול וקידום העסק- בשווי עד 3,000 ש"ח

מתנת: ציפורה סובל

הגשת דוח שנתי לעצמאית / דוח החזר מס לשכירה

מתנת: רחל קירשבוים יועצת מס 0534166459

נתינת שם, סלוגן וקופי למודעה

מתנת: מירי ריזל. קופירייטרית לפרסום שמכיר לקהל היעד שלכם את העסק שלכם בגירסא הטובה ביותר מייל: m0548474619@gmail.com פל': 0548474619

יצירת קונספט, בניית לוגו, ושפה עיצובית, עיצוב ניירת וכרטיס ביקור. וחתימת מייל

מתנת: אילה כחלון

עיצוב פרסומת מדוייקת

מתנת: טליה טל

הנפשת לוגו

מתנת: שירה נחמה כהן

הוראות הפעלה

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה. 

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. 

לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.