שלום כולן,
לפעמים, כשאני עוצרת לרגע משטף החיים ומתבוננת במציאות האלוקית הסובבת אותנו, אני מרגישה עד כמה אני קטנה.
למשל, כשאני כותבת את האור החיים הקד' משבוע שעבר שלצורך תיקון אנחנו צריכים לעבור דרך שער מקביל של טומאה –
אני מרגישה קטונתי כל כך… קטונתי מלהבין כלום.
אבל זה מה שה' רוצה.
שנתקן.
הנה, גם השבוע:
כמעשה ארץ מצרים אשר ישבתם בה וכמעשה ארץ כנען אשר אני מביא אתכם שמה לא תעשו ובחוקותיהם לא תלכו (ויקרא י"ח ג')
רש"י הק': מגיד שמעשיהם של מצרים ושל כנענים מקוקלים מכל האומות ואותו מקום שישבו בו ישראל מקולקל מן הכל… ואותם עממין שכבשו ישראל מקולקלים מן מכולם.
ואני שואלת את עצמי: מה? ה' הטוב לא יכל לסדר לנו 'שכנים טובים יותר'?
כל כך הרבה הורו לנו חז"ל על השפעתה השלילית של סביבה רעה. אז מדוע ה' בחר עבורינו את 'השכנים' שיהיו דווקא בתחתונה שבדיוטות?
אין לי תשובה.
אבל כן אני יודעת שלצערי הרב השכנים הרעים לא עברו – הם רק שכללו את שיטת הקרבה אלינו, וזה מביא אותי ישירות לנושא הראשון שרציתי לפתח היום:
מדוע שונה הAI מהותית מהמציאות הקודמת שהכרנו?
קשה לי לדרג מה מהותי והרסני יותר מכל הנקודות שנדבר עליהם בשבועות הקרובים, אבל אין ספק שזאת נקודה כואבת במיוחד.
הAI לוקח את תשתית ה'כפר גלובלי' אך בשונה מהעולם הקודם שאז 'מקורות המידע' היו גלויים ומסומנים-היום מקורות המידע עוברים עיבוד פנימי במנועי-על (של גוגל, אמזון, מייקרוסופט וכו') וחושפים אלינו את המידע ללא אפשרות שליטה על מקורו!
ואני אסביר:
פעם יכולות המחשב היו מושתתות על יכולת עיבוד וחישובים ברמה גבוהה ואינדוקסים מהירים.
היו מאגרי מידע אדירים שכאשר עשינו חיפוש – הם 'שלפו' מידע רלוונטי והגישו לנו.
זה נכון שכאשר חיפשתי מידע 'מנוע החיפוש' ניגש גם למקורות גרועים, אבל היתה לנו האפשרות לסנן על אילו מקורות הוא ידלג ולא יציג לנו תוצאות שהגיעו ממנו, ואלו מקורות '"מותרים לשימוש"
היום זה שונה.
בשעת עיבוד מנוע AI הוא ניגש לככככל מקורות המידע שברשת, מעבד סטטיסטית תשובה ומגיש את התוצאות.
לדוג':
משהי סיפרה לי על בחורי ישיבה שלצערינו הרב התכתבו עם צ'אט כדי לתכנן מסלול טיול (פתאום אני קולטת שהאסונות שאנחנו שומעים עליהם מהטיולים, זה לא כולל עוד כל כך הרבה דברים 'שבדרך'…:( .
אותם בחורים הרגישו ממש גדולים וחשובים, היו 'בעננים' שהצ'אט לגמרי זיהה אותם: "אני רואה שאתם ישיבשערס… "
בואו לא נדבר על כל הדברים הגרועים שאפשר להוציא מאותה התכתבות שהשורה הזאת היא רק פתיח מסכן שלה, אבל כן אני רוצה שניה לנתח יחד.
הצ'אט קולט שהם ישיבשערס.
מאיפה הוא מכיר את המינוח?
האם מניתוח שיחות מוסר של ראשי ישיבות ליטא ומשגיחיה זצוק"ל, שהיו אומרים לתלמידים בשעה שהיו רוצים לעוררם ולהגדיר להם מהי התנהגות ישיבתית ומה לא?
לא נראה.
למה? משום שסטטיסטית, המאגרים האלו לא נמצאים כל כך הרבה ברשת…
מה כן נמצא ברשת?
המון התכתבויות של אגודת הלל ודומיו על איך מפתים צעירים חרדיים, הרבה מאמרי מחקר על הציבור החרדי ואיך מפתים אותו לצאת משם, המון שיח ביבין של שולי החברה החרדית, ולמרבה הצער גם הרבה קבוצות רדודות של בחורים משועממים.
מזה הוא מסיק איך ניגשים ללב של צעיר חרדי.
ולב של צעיר חרדי, מה לעשות, לפעמים מתלהב מהקשר הזה…
בקיצור, הציווי שלנו להתרחק מאומות העולם כולל וודאי גם להתרחק מכל דברי הגותם, שיחם ושיגם. כשאני שואלת שאלה והתשובה יכולה להיות מורכבת לא רק 'מחוכמת גויים' אלא גם 'מתורת גויים'-
זה מוקש גדול שצריך להתרחק ממנו בכל דרך.
בואו ננסה לחשוב על דוגמא לסיבור האוזן:
למשפחת לוי יש תינוק עם איבוד ראיה טוטאלי בעין אחת, והשניה רגישה מאד..
יש להם טיפות על בסיס שמן מיוחד שהם אמורים לטפטף בסטריליות גמורה ושומרים עליו סמוך לשידת הטיפולים של התינוק.
יש להם כמובן בקבוקי מים במקרר, וגם, בחדר השירות – בקבוק אקונומיקה.
הגבולות מאד ברורים ואף פעם לא קורה שלוקחים אקונומיקה במקום שמן.
תהפוכות העיתים ומחירי הדיור חייבו אותם לעבור ליחידה קטנטנה עם ארון אחד בלבד בבית.
עכשיו גם המים, גם האקונומיקה וגם הטיפות – באותו ארון.
סכנה? תלוי…
אם הבקבוקים מסומנים היטב, ובעלי הבית בוגרים ואחראיים, אין סיבה שלא ידעו להושיט יד ולקחת את הבקבוק המתאים….
עד ש?
עד שבא מישהו והכניס את כל הנוזלים שבבית ל'נינג'ה'.
ערבול של דקה וחצי ונוזל מוקצף בניחוח אקנומיקה היה במיכל.
"אין בעיה" הרגיע ה'מישהו' "זאת לא בעיה בכלל! השמן כידוע צף, האקונומיקה – שוקעת ומטבע הדברים המים נשארים בתווך"
כולנו מבינות שפתיחת שלושה ברזים במיכל הנינג'ה היא פתרון קלוש מאד…
גם אם יהיו כאלו שישתמשו באוקונומיקה לצרכי עבודתם, אין, ולו הורה שפוי אחד בתבל, שיטפטף טיפה מהשמן לעיני התינוק…
זה בדיוק ההבדל בין עולם הטכנולוגיה הישן לAI:
הטכנולוגיה הישנה היתה בקבוקים בקבוקים. מסומנים בד"כ וניתנים לסינון.
הAI משתמש בכל מקורות המידע העולמיים ומערבלם בעיבוד שאין לאף גורם חיצוני לשיטה או גישה אליו!!!
ואם נרצה משל קרוב יותר למציאות בשטח, נצטרך, ואני מתנצלת מראש, להוסיף למיכל הנינג'ה גם נוזלים מצינור הביוב העירוני…-כי ככה נראים היום נתונים ב'עננים'…
ולקינוח סיפור נוסף שהגיע אלינו:
משהי השתתפה בחתונה קרובה. מאחר והתמונות מהצלם התמהמהו, והיא כבר היתה ממש 'חייבת' להראות את התמונות, היא החליטה להשתמש באלו שצילמה מהמצלמה האישית שלה. התמונות לא מספיק מרשימות? אין בעיה, שליחה מהירה לAI והוא כבר ילטש…
ואכן, הAI החזיר לה משפחה לתפארת. אבא ואמא חמודים (אפילו טיפה יותר מהמציאות) וילדים… ממש כמו בקטלוגים:)
היא עמדה לשלוח לכולם ופתאום, שניה לפני השליחה… היא מסתכלת ורואה טבעת זהב על האצבע של בעלה….
כשאנחנו שומעות את הסיפור זה נשמע קוריוז משעשע. וכמובן אפשר בשניה להגיד לו להסיר את הטבעת, אבל אנחנו צריכים להבין שזה סימפטום!
זה סימפטום לכך שה'ראש' (או יותר נכון העיבודים הסטטיסטיים) של הAI הם – שפרופיל של משפחה זה גבר עונד טבעת.
בתמונה, קל לראות. לחייך ולתקן.
אבל בנושאים ערכיים, השקפתיים, בעניינים עדינים – איך אפשר לעקוב כל הזמן ולראות האם זה אקונומיקה? מים? או גרוע מזה – נוזלי ביוב (גם עם עברו עיבוד כימי…)?
בנות אומרות לי: ואם אני ערנית כל הזמן לבחון את מה שהAI אומר?
התשובה לענ"ד: בלתי אפשרי.
הדברים מוטמעים אט אט… בעדינות שאי אפשר לשים לב
ויתרה מזו, הם יוצרים גם שינוי בחברה.
רוצות דוגמא, איך שינויים מתחוללים ממש?
יש תנועה נוצרית של הידוק כפות ידיים.
מי שהיה בחו"ל יודע עד כמה זאת תנועה גויית ולא מקובלת.
פעם לא הייתה מישהי אחת שנהגה 'לבקש' בקשות בתנוחה כזאת…
והיום? סיפרו לי שבאחד מבתי יעקב, הופעת סיום כיתה ח' כללה קידה מהסוג הזה של כל המחזור…
כל כך התרגלנו לאימוג'ים שנשתלים לנו, שבלי לשים לב מתחילים לחקות אותם…
זה בעיה?
כן!
הנה בואו תראו מה אומר רש"י בהמשך הפסוק "ובחוקותיהם לא תלכו", ששואל מה עוד בא להוסיף הציווי הנוסף. ועונה:
נמוסות (נימוסין) שלהם, דברים החקוקין להם, טרטיאות ואצטדיאות.
אנחנו לא יודעים להגיד למה המציאות היא כזאת,
אבל כן ברור לנו דבר אחד:
המציאות הזאת היא משהו שהבורא שם בשביל שנתנזר ונתרחק מהם!
הדרך שלנו לחיות בעולם, היא לחיות ולהשיג חיי קדושה – גם כשהשכנים הקרובים לנו הם הגרועים שבאומות….
שבת שלום,
לאה
שלום כולן,
לפעמים, כשאני עוצרת לרגע משטף החיים ומתבוננת במציאות האלוקית הסובבת אותנו, אני מרגישה עד כמה אני קטנה.
למשל, כשאני כותבת את האור החיים הקד' משבוע שעבר שלצורך תיקון אנחנו צריכים לעבור דרך שער מקביל של טומאה –
אני מרגישה קטונתי כל כך… קטונתי מלהבין כלום.
אבל זה מה שה' רוצה.
שנתקן.
הנה, גם השבוע:
כמעשה ארץ מצרים אשר ישבתם בה וכמעשה ארץ כנען אשר אני מביא אתכם שמה לא תעשו ובחוקותיהם לא תלכו (ויקרא י"ח ג')
רש"י הק': מגיד שמעשיהם של מצרים ושל כנענים מקוקלים מכל האומות ואותו מקום שישבו בו ישראל מקולקל מן הכל… ואותם עממין שכבשו ישראל מקולקלים מן מכולם.
ואני שואלת את עצמי: מה? ה' הטוב לא יכל לסדר לנו 'שכנים טובים יותר'?
כל כך הרבה הורו לנו חז"ל על השפעתה השלילית של סביבה רעה. אז מדוע ה' בחר עבורינו את 'השכנים' שיהיו דווקא בתחתונה שבדיוטות?
אין לי תשובה.
אבל כן אני יודעת שלצערי הרב השכנים הרעים לא עברו – הם רק שכללו את שיטת הקרבה אלינו, וזה מביא אותי ישירות לנושא הראשון שרציתי לפתח היום:
מדוע שונה הAI מהותית מהמציאות הקודמת שהכרנו?
קשה לי לדרג מה מהותי והרסני יותר מכל הנקודות שנדבר עליהם בשבועות הקרובים, אבל אין ספק שזאת נקודה כואבת במיוחד.
הAI לוקח את תשתית ה'כפר גלובלי' אך בשונה מהעולם הקודם שאז 'מקורות המידע' היו גלויים ומסומנים-היום מקורות המידע עוברים עיבוד פנימי במנועי-על (של גוגל, אמזון, מייקרוסופט וכו') וחושפים אלינו את המידע ללא אפשרות שליטה על מקורו!
ואני אסביר:
פעם יכולות המחשב היו מושתתות על יכולת עיבוד וחישובים ברמה גבוהה ואינדוקסים מהירים.
היו מאגרי מידע אדירים שכאשר עשינו חיפוש – הם 'שלפו' מידע רלוונטי והגישו לנו.
זה נכון שכאשר חיפשתי מידע 'מנוע החיפוש' ניגש גם למקורות גרועים, אבל היתה לנו האפשרות לסנן על אילו מקורות הוא ידלג ולא יציג לנו תוצאות שהגיעו ממנו, ואלו מקורות '"מותרים לשימוש"
היום זה שונה.
בשעת עיבוד מנוע AI הוא ניגש לככככל מקורות המידע שברשת, מעבד סטטיסטית תשובה ומגיש את התוצאות.
לדוג':
משהי סיפרה לי על בחורי ישיבה שלצערינו הרב התכתבו עם צ'אט כדי לתכנן מסלול טיול (פתאום אני קולטת שהאסונות שאנחנו שומעים עליהם מהטיולים, זה לא כולל עוד כל כך הרבה דברים 'שבדרך'…:( .
אותם בחורים הרגישו ממש גדולים וחשובים, היו 'בעננים' שהצ'אט לגמרי זיהה אותם: "אני רואה שאתם ישיבשערס… "
בואו לא נדבר על כל הדברים הגרועים שאפשר להוציא מאותה התכתבות שהשורה הזאת היא רק פתיח מסכן שלה, אבל כן אני רוצה שניה לנתח יחד.
הצ'אט קולט שהם ישיבשערס.
מאיפה הוא מכיר את המינוח?
האם מניתוח שיחות מוסר של ראשי ישיבות ליטא ומשגיחיה זצוק"ל, שהיו אומרים לתלמידים בשעה שהיו רוצים לעוררם ולהגדיר להם מהי התנהגות ישיבתית ומה לא?
לא נראה.
למה? משום שסטטיסטית, המאגרים האלו לא נמצאים כל כך הרבה ברשת…
מה כן נמצא ברשת?
המון התכתבויות של אגודת הלל ודומיו על איך מפתים צעירים חרדיים, הרבה מאמרי מחקר על הציבור החרדי ואיך מפתים אותו לצאת משם, המון שיח ביבין של שולי החברה החרדית, ולמרבה הצער גם הרבה קבוצות רדודות של בחורים משועממים.
מזה הוא מסיק איך ניגשים ללב של צעיר חרדי.
ולב של צעיר חרדי, מה לעשות, לפעמים מתלהב מהקשר הזה…
בקיצור, הציווי שלנו להתרחק מאומות העולם כולל וודאי גם להתרחק מכל דברי הגותם, שיחם ושיגם. כשאני שואלת שאלה והתשובה יכולה להיות מורכבת לא רק 'מחוכמת גויים' אלא גם 'מתורת גויים'-
זה מוקש גדול שצריך להתרחק ממנו בכל דרך.
בואו ננסה לחשוב על דוגמא לסיבור האוזן:
למשפחת לוי יש תינוק עם איבוד ראיה טוטאלי בעין אחת, והשניה רגישה מאד..
יש להם טיפות על בסיס שמן מיוחד שהם אמורים לטפטף בסטריליות גמורה ושומרים עליו סמוך לשידת הטיפולים של התינוק.
יש להם כמובן בקבוקי מים במקרר, וגם, בחדר השירות – בקבוק אקונומיקה.
הגבולות מאד ברורים ואף פעם לא קורה שלוקחים אקונומיקה במקום שמן.
תהפוכות העיתים ומחירי הדיור חייבו אותם לעבור ליחידה קטנטנה עם ארון אחד בלבד בבית.
עכשיו גם המים, גם האקונומיקה וגם הטיפות – באותו ארון.
סכנה? תלוי…
אם הבקבוקים מסומנים היטב, ובעלי הבית בוגרים ואחראיים, אין סיבה שלא ידעו להושיט יד ולקחת את הבקבוק המתאים….
עד ש?
עד שבא מישהו והכניס את כל הנוזלים שבבית ל'נינג'ה'.
ערבול של דקה וחצי ונוזל מוקצף בניחוח אקנומיקה היה במיכל.
"אין בעיה" הרגיע ה'מישהו' "זאת לא בעיה בכלל! השמן כידוע צף, האקונומיקה – שוקעת ומטבע הדברים המים נשארים בתווך"
כולנו מבינות שפתיחת שלושה ברזים במיכל הנינג'ה היא פתרון קלוש מאד…
גם אם יהיו כאלו שישתמשו באוקונומיקה לצרכי עבודתם, אין, ולו הורה שפוי אחד בתבל, שיטפטף טיפה מהשמן לעיני התינוק…
זה בדיוק ההבדל בין עולם הטכנולוגיה הישן לAI:
הטכנולוגיה הישנה היתה בקבוקים בקבוקים. מסומנים בד"כ וניתנים לסינון.
הAI משתמש בכל מקורות המידע העולמיים ומערבלם בעיבוד שאין לאף גורם חיצוני לשיטה או גישה אליו!!!
ואם נרצה משל קרוב יותר למציאות בשטח, נצטרך, ואני מתנצלת מראש, להוסיף למיכל הנינג'ה גם נוזלים מצינור הביוב העירוני…-כי ככה נראים היום נתונים ב'עננים'…
ולקינוח סיפור נוסף שהגיע אלינו:
משהי השתתפה בחתונה קרובה. מאחר והתמונות מהצלם התמהמהו, והיא כבר היתה ממש 'חייבת' להראות את התמונות, היא החליטה להשתמש באלו שצילמה מהמצלמה האישית שלה. התמונות לא מספיק מרשימות? אין בעיה, שליחה מהירה לAI והוא כבר ילטש…
ואכן, הAI החזיר לה משפחה לתפארת. אבא ואמא חמודים (אפילו טיפה יותר מהמציאות) וילדים… ממש כמו בקטלוגים:)
היא עמדה לשלוח לכולם ופתאום, שניה לפני השליחה… היא מסתכלת ורואה טבעת זהב על האצבע של בעלה….
כשאנחנו שומעות את הסיפור זה נשמע קוריוז משעשע. וכמובן אפשר בשניה להגיד לו להסיר את הטבעת, אבל אנחנו צריכים להבין שזה סימפטום!
זה סימפטום לכך שה'ראש' (או יותר נכון העיבודים הסטטיסטיים) של הAI הם – שפרופיל של משפחה זה גבר עונד טבעת.
בתמונה, קל לראות. לחייך ולתקן.
אבל בנושאים ערכיים, השקפתיים, בעניינים עדינים – איך אפשר לעקוב כל הזמן ולראות האם זה אקונומיקה? מים? או גרוע מזה – נוזלי ביוב (גם עם עברו עיבוד כימי…)?
בנות אומרות לי: ואם אני ערנית כל הזמן לבחון את מה שהAI אומר?
התשובה לענ"ד: בלתי אפשרי.
הדברים מוטמעים אט אט… בעדינות שאי אפשר לשים לב
ויתרה מזו, הם יוצרים גם שינוי בחברה.
רוצות דוגמא, איך שינויים מתחוללים ממש?
יש תנועה נוצרית של הידוק כפות ידיים.
מי שהיה בחו"ל יודע עד כמה זאת תנועה גויית ולא מקובלת.
פעם לא הייתה מישהי אחת שנהגה 'לבקש' בקשות בתנוחה כזאת…
והיום? סיפרו לי שבאחד מבתי יעקב, הופעת סיום כיתה ח' כללה קידה מהסוג הזה של כל המחזור…
כל כך התרגלנו לאימוג'ים שנשתלים לנו, שבלי לשים לב מתחילים לחקות אותם…
זה בעיה?
כן!
הנה בואו תראו מה אומר רש"י בהמשך הפסוק "ובחוקותיהם לא תלכו", ששואל מה עוד בא להוסיף הציווי הנוסף. ועונה:
נמוסות (נימוסין) שלהם, דברים החקוקין להם, טרטיאות ואצטדיאות.
אנחנו לא יודעים להגיד למה המציאות היא כזאת,
אבל כן ברור לנו דבר אחד:
המציאות הזאת היא משהו שהבורא שם בשביל שנתנזר ונתרחק מהם!
הדרך שלנו לחיות בעולם, היא לחיות ולהשיג חיי קדושה – גם כשהשכנים הקרובים לנו הם הגרועים שבאומות….
שבת שלום,
לאה
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח.
לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.