יש מדרש בפרשה שלנו, שכולנו מכירות, אבל לא בטוח שעצרנו אי פעם לחשוב בעצם כמה המדרש לא מובן…
אמר רבי שמלאי כשם שיצירתו של אדם אחר כל בהמה חיה ועוף כך דיני טהרתו לאחר בהמה חיה ועוף, לומר לך אחור וקדם צרתני, אם זכה אדם אומרים לו אתה קדמת לכל מעשה בראשית, ואם לא זכה אומרים לו יתוש קדמך שלשול קדמך. (ויקרא רבא י"ד א')
והשאלה המתבקשת: וכי אם האדם כן זכה, אז הוא נהיה קודם ליתוש? בכל מקרה הוא נברא ביום שישי אחרי כוווולם…???
והתשובה, שאמנם גופו של האדם נברא אחרי כולם, אבל – הנשמה שלו, היא היתה קיימת לפני הבריאה כולה "ורוח אלוקים מרחפת על פני המים". אדם ש'זכה' הוא בכלל לא הבשר, העור, העצמות ואיברי גופו… אדם שזכה הוא ההויה הזאת שקדמה לכל מעשה בראשית…
והנה לנו עוד הזדמנות ללמוד מה המשמעות של חיים:
חיים זה לא מה שאנחנו רואים בעין שלנו, לא הגוף, לא היכולות גם לא ההישגים. הבריאה האמיתית שלנו – היא רוח האלוקים המפעמת בנו! החיבור לרצון ה' יתברך – הוא הוא הקיום האמיתי של האדם השלם.
השלם והקודם למעשה בראשית כולו.
מה אנחנו יכולים ללמוד מההבנה הזאת?
להכיר ולדעת שלא התנאים האובייקטיבים או האוניברסליים הם אלו שמגדירים ומדרגים את האדם, אלא האדם נמדד בסולם אחר לגמרי!
כמה הוא זוכה להתחבר ל'רוח אלוקים' שבו!
***
במהלך החג נפטרה לבית עולמה אישיות דגולה. הרבנית הצדקת מרת ברוריה דיויד ע"ה. הרבנית ע"ה היתה ביתו היחידה של הרב יצחק הוטנר זצ"ל, בעל 'פחד יצחק'.
האם אני הקטנה יכולה לכתוב על הרבנית? לא! ולא רק בגלל שלא זכיתי להכיר אותה, אלא בעיקר בגלל שההשגות הגבוהות שהיא זכתה להגיע אליהן זה משהו שאני מסופקת אם יש בכוחי בכלל לתפוס…. ידידה שלי, גב' גילת יצחקי שתחי', שזכתה ללוות אותה ולשמוע הרבה משיעוריה מספרת שיש לה בבית 17 מחברות רק משיעורים שמסרה הרבנית לכבוד חג השבועות על תורה!!!!
ניתן להקדיש ימים שלמים בללמוד על הדרגות הנשגבות שהרבנית הגיעה אליהם בפיתוח אדיר של 'האדם' האמיתי שבה. הרבנית ע"ה העצימה את השכל האנושי בהשגות של מחשבה, עיון, הבנה, העמקה – בידיעת הבורא יתברך. הרבנית ע"ה טיהרה את ליבה, והרחיבה את מבועי הרגש היהודי שלה – בהידבקות בבורא יתברך: מה הוא רחום אף אתה וכמובן היתה שלימה בעבודת ה', במידות, ודקדוקי הלכה ובכל השתלמות שהיא, בצורת בת ישראל מושלמת.
הרבנית היתה סמל ודוגמא לבחינת "קודמת לכל מעשה בראשית".
וכך, למרות שלא זכתה לזרע של קיימא, ובמונחים אובייקטיביים ניתן היה לחשוב שאולי אחרים 'קדמו' לה, היא היוותה דוגמא נוספת לכך שהקדימות האמיתית בעולמו של הבורא, מתנהלת לפי סדר אחר לגמרי:
לפי עוצמת החיבור לרוח האלוקים שבנו!
מאחלת לכולנו, כל אחת ואחת ושליחותה המסויימת בחיבור האלוקי,
לזכות ולהתקדם במעלה האישי שלנו בדרך העולה בית ה'!
שבת שלום,
לאה
יש מדרש בפרשה שלנו, שכולנו מכירות, אבל לא בטוח שעצרנו אי פעם לחשוב בעצם כמה המדרש לא מובן…
אמר רבי שמלאי כשם שיצירתו של אדם אחר כל בהמה חיה ועוף כך דיני טהרתו לאחר בהמה חיה ועוף, לומר לך אחור וקדם צרתני, אם זכה אדם אומרים לו אתה קדמת לכל מעשה בראשית, ואם לא זכה אומרים לו יתוש קדמך שלשול קדמך. (ויקרא רבא י"ד א')
והשאלה המתבקשת: וכי אם האדם כן זכה, אז הוא נהיה קודם ליתוש? בכל מקרה הוא נברא ביום שישי אחרי כוווולם…???
והתשובה, שאמנם גופו של האדם נברא אחרי כולם, אבל – הנשמה שלו, היא היתה קיימת לפני הבריאה כולה "ורוח אלוקים מרחפת על פני המים". אדם ש'זכה' הוא בכלל לא הבשר, העור, העצמות ואיברי גופו… אדם שזכה הוא ההויה הזאת שקדמה לכל מעשה בראשית…
והנה לנו עוד הזדמנות ללמוד מה המשמעות של חיים:
חיים זה לא מה שאנחנו רואים בעין שלנו, לא הגוף, לא היכולות גם לא ההישגים. הבריאה האמיתית שלנו – היא רוח האלוקים המפעמת בנו! החיבור לרצון ה' יתברך – הוא הוא הקיום האמיתי של האדם השלם.
השלם והקודם למעשה בראשית כולו.
מה אנחנו יכולים ללמוד מההבנה הזאת?
להכיר ולדעת שלא התנאים האובייקטיבים או האוניברסליים הם אלו שמגדירים ומדרגים את האדם, אלא האדם נמדד בסולם אחר לגמרי!
כמה הוא זוכה להתחבר ל'רוח אלוקים' שבו!
***
במהלך החג נפטרה לבית עולמה אישיות דגולה. הרבנית הצדקת מרת ברוריה דיויד ע"ה. הרבנית ע"ה היתה ביתו היחידה של הרב יצחק הוטנר זצ"ל, בעל 'פחד יצחק'.
האם אני הקטנה יכולה לכתוב על הרבנית? לא! ולא רק בגלל שלא זכיתי להכיר אותה, אלא בעיקר בגלל שההשגות הגבוהות שהיא זכתה להגיע אליהן זה משהו שאני מסופקת אם יש בכוחי בכלל לתפוס…. ידידה שלי, גב' גילת יצחקי שתחי', שזכתה ללוות אותה ולשמוע הרבה משיעוריה מספרת שיש לה בבית 17 מחברות רק משיעורים שמסרה הרבנית לכבוד חג השבועות על תורה!!!!
ניתן להקדיש ימים שלמים בללמוד על הדרגות הנשגבות שהרבנית הגיעה אליהם בפיתוח אדיר של 'האדם' האמיתי שבה. הרבנית ע"ה העצימה את השכל האנושי בהשגות של מחשבה, עיון, הבנה, העמקה – בידיעת הבורא יתברך. הרבנית ע"ה טיהרה את ליבה, והרחיבה את מבועי הרגש היהודי שלה – בהידבקות בבורא יתברך: מה הוא רחום אף אתה וכמובן היתה שלימה בעבודת ה', במידות, ודקדוקי הלכה ובכל השתלמות שהיא, בצורת בת ישראל מושלמת.
הרבנית היתה סמל ודוגמא לבחינת "קודמת לכל מעשה בראשית".
וכך, למרות שלא זכתה לזרע של קיימא, ובמונחים אובייקטיביים ניתן היה לחשוב שאולי אחרים 'קדמו' לה, היא היוותה דוגמא נוספת לכך שהקדימות האמיתית בעולמו של הבורא, מתנהלת לפי סדר אחר לגמרי:
לפי עוצמת החיבור לרוח האלוקים שבנו!
מאחלת לכולנו, כל אחת ואחת ושליחותה המסויימת בחיבור האלוקי,
לזכות ולהתקדם במעלה האישי שלנו בדרך העולה בית ה'!
שבת שלום,
לאה
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.
לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח.
לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.