לעולם שמחוץ לחממה המוגנת אין הרבה מה לחדש לי. אני הגעתי משם.
נעים להכיר, יעל. חוזרת בתשובה עם וותק של מעל 11 שנה, נשואה לבן תורה,
בלי שום זכר למקור המוצא שלי: ילדי מתחנכים במוסדות האיכותיים ביותר,
ואורח החיים שלנו לא נופל במאומה מכל משפחה חרדית אחרת
החיה את חייה בנאמנות על פי השקפת התורה.
לכן לעולם שבחוץ אין הרבה מה לחדש לי. אני הגעתי משם.
אני מכירה את המסכים החלקלקים ויודעת כמה הרס ונזק הם מפיצים בכל העולם
ובכל הלבבות והנפשות.
ודווקא בגלל שהגעתי משם ואני מכירה – יש לי את היכולת להבין, לשמוע בלי לשפוט, ולייעץ לבנות נעורים שמתמודדות.
לא קל לזעזע אותי. אני מכירה הכל ויודעת היטב על מה מדובר.
אמנם המציאות הזאת כואבת מאד, אך לא קל לזעזע אותי.
אתמול הזדעזעתי.
מייל תמים שנחת בתיבת הג'ימייל שלי, ופנה אלי ואל עוד עשרות או מאות,
אולי אפילו אלפי נשים – לא יודעת לאיזה סדר גודל של רשימת תפוצה הם הצליחו להגיע – והציע בנחמדות מפתה להכיר יוצרות תוכן חרדיות.
"בואי להתעדכן בסרטונים הכי חמים שעולים לסטטוס" הם ניסו לשכנע.
ואני הצטמררתי כולי. לאיזה קהל יעד הם פונים? לנשים שמורות – כמוני וכמוכן –
שלא גולשות לעולם הרדוד והנבוב של רץ ברשת ועולה בסטטוס ויורד לתהומות של זבל וריקנות.
גם את החלקה השמורה והטובה הזאת הם רוצים לגרור לשם…
לסחוב יחד איתם אל הביצה הטובענית הזאת ואל הרפש שיש לה להציע.
לי הדבר זעק לשמים, כי אני מכירה את העולם הריקני הזה. אבל אולי נשים אחרות, מחוסר תשומת לב מהולה בתמימות, יבקשו להירשם – כי מה יכול להיות גרוע ביוצרות תוכן חרדיות? וכתוב שם במפורש "התוכן מסונן בקפידה"…
זה כבר לא נמצא רק בוואטאפ וברשתות החברתיות – זה כאן, אצלנו, בתיבת המייל!!
ואני אומרת לעצמי: תיזהרי לא ליפול לתוכן הקלוקל הזה שמגיע בהסוואה של רשימת תפוצה קלילה.
לא משנה איזה כותרת חרדית מתנוססת או איזה "כשרות" ו"פיקוח" הם מבקשים להדביק לעצמם – צריך להשגיח בשבע עיניים על התוכן שאנחנו מאשרות לקבל למייל.
תשמרי על עצמך, על הטוהר והנקיות.
אל תהיי תמימה, תישארי תמימה.בערך פעם בשבועיים מגיע המייל הזה, שמזמין את עובדי ועובדות החברה לשבת על הספה בסלון, ולצפות בתוכנית הווי ובידור אותה מפיקים כחלק מעטפת פינוק וכיף לעובדים. הפעולה האינסטינקטיבית שלי היא delete ומעבר למייל הבא, כמובן שזה לא מעניין אותי בכלל, ואני לא מקדישה יותר מחלקיק שניה כשאני קוראת את הכותרת ומבינה במה מדובר.
אבל בפעם האחרונה היד שלי רעדה בלי שליטה כשבאתי לסמן מחיקה. המילים שהם בחרו לכותרת היה משפט כפרני ומזלזל, והרגשתי שאני לא מסוגלת לשתוק. איזו עזות פנים להתנסח בכאלו מילים! איך הם מעיזים לפתוח את הפה ולהוציא דברי בלע נוראיים?
התחשק לי מאד לשלוח להם תגובה חריפה, אבל חששתי קצת. פחדתי שאם אני אכנס למשבצת הזאת – אהיה מסומנת אצלם, ויזיזו אותי החוצה ברגע הראשון שיתאפשר להם.
אבל מי אמר שמותר לשתוק?
שאלתי רב, והוא הורה לי לשלוח תגובת מחאה.
שלחתי מייל לקבוצת החרדיות ושאלתי – "רק אני מתחלחלת?" כתבתי שם שאני רוצה לשלוח מכתב מחאה, וכדאי שעוד בנות ישלחו. היו אולי 4 תגובות שחזקו את ידי, וזהו.
ביקשתי מאחת הבנות שיש לה כושר ניסוח טוב לסגנן את המילים, היא כתבה מכתב ארוך ויפה שהביע את הדברים בצורה מותאמת ובהירה, ושלחתי אותו.
אחרי ששלחתי קיבלתי מהבנות החרדיות הרבה מיילים של "כל הכבוד לך", אבל היו גם כמה תגובות זועמות של "למה את פותחת חזית מיותרת?" הייתי המומה מהן. מילא לשתוק מחוסר אומץ, אבל עוד למחות במי שכן עושה את הדבר הנכון?
חיכיתי במתח כמה ימים טובים עד שהם נזכרו להגיב לי. "שלום שרה", הם כתבו, "מצטערים שנפגעת, להבא נתחשב בכולם".
אחרי כמה שעות הם שלחו מייל עדכון על ההרצאה – הנושא הוחלף! במקום לצפות בסרטון שכולו בוז וזלזול בערכים הקדושים והיקרים לנו, הם בחרו בנושא סתמי אחר.
וואו! אני רק רציתי להביע מחאה וכאב, לא חלמתי שתהיה גם השפעה מעשית…
עצוב היה לי על אותן בנות שכל כך חששו מ'איך תגיב ההנהלה על הצעד הזה', ואפילו כעסו על האמיצות שכן החליטו למחות.
איפה הגאווה היהודית שלנו? איך יתכן שהתבלבלנו, והפחד מהמעסיק גובר על הפחד מה'?
אסור שהחיכוך בעולם התעסוקה יכהה לנו את הבהירות שהאמת היחידה היא חיים על פי התורה.
בהתחלה כשקראתי את הדברים היצר הרע כאילו אמר לי אולי זו גוזמה.. בשביל 11,000 ש"ח ו-2 דקות על במה, נו נו….
אבל ככל שהמשכתי וקראתי, הדברים התיישבו על הלב… נכון, כשחושבים על זה לעומק, זה באמת לא ראוי! אני לא מדמיינת נשים צדיקות ושמורות שאני מכירה- עולות על במה במתכונת מעורבת.
האמת?! ממש ציפיתי וקיוויתי תוך כדי קריאה שהסוף יהיה אחר- שכל כך יתרגשו מהויתור שלך מתוקף היותך אישה חרדית יראת שמים, שיוותרו על הדרישה לעלות על הבמה- ויעניקו לך את הפרס אף על פי שסירבת לעלות, מתוך כבוד והערכה, כמו שמגיע לעובדת שנבחרה למצטיינת.
כי מה הופך אותך לפחות מצטיינת בזה שאת לא עולה על במה? (אני מכירה את הציבור החילוני וכמה חשוב לו ה"מחוברות הארגונית" ה"גיבוש" ושאר שטויות) כעסתי שלקחו את זה ממך! אבל את פשוט אישיות! שמעצמך הרגשת שזה לא ראוי, שהצלחת לוותר על הפיתוי!
אל תפספסי את ההזדמנות להתפלל לישועה! ולבקש על הזקוקים ומחכים… כי הרווחת זכויות אדירות בשמים! הרבה הרבה הרבה הרבה מעבר ל-11,000 ש"ח ואיך זכית לזכות גם אחרות?!?! איזו זכות! שבזכותך נשים אחרות נמנעו מלקחת חלק בדברים לא ראויים (ואולי אף לא צנועים)! אשרייך שזכית!
בעיני הכסף עם כל חשיבותו הוא לא הנקודה, זה אמנם תירוץ מאד טוב, אבל לא רק בשביל באמת להשתמש בכסף, אלא גם כדי לא להפסיד את המעמד.
נכון שאנחנו בנות חרדיות עדינות וצנועות ולא מחפשות את אור הזרקורים, אבל (אצלי בכל אופן ככה) כמו כל בן אנוש, כן חשוב לנו שיראו שאנחנו עושות עבודה טובה וכו, הרבה פעמים גם בלי פיתוי של כסף, צריך לגרש את הפיתוי של כביכול "קידוש ד" (בפרשנות המוטעית) ושיראו שאנחנו מוצלחות וכו.
מצדיעה לך ממש על המעשה שעשית, הצלחת כפשוטו לקלף את כל התרוצים שבהחלט יכולת לתרץ אותם כאחזקת בית של תורה ועוד, ראית את מה שיעשה לבורא עולם יותר נחת ועשית את זה!
אשריך, ותודה על הרוממות שנתת בזה לחברותיך ולקוראות הסיפור.
הייתי בטוחה שהמעסיק שלה נתן לה את זה בהפתעה לחשבון והעריך וכיבד את הרצון שלה.
וואווו ווואוו ווואוו אין לי מילים איזה מדהימה!!! הייתי בטוחה שהמעסיק שלה נתן לה את זה בהפתעה לחשבון והעריך וכיבד את הרצון שלה. זה מה שהייתי עושה כמעסיקה, אם הייתי רואה כזאת החלטה מתוך ישרות פנימית. זה רק מראה באיזה עובדת טובה ונאמנה הוא זכה ובכל זאת הם לא נתנו לה.
איזה הזוי הדור הזה, הוא רק חיצוני ללא הסתכלות אמיתית ופנימית על הדברים!!!
יישר כח לה ולכל מי שבזכותה היא קיבלה את הכוח! אני בטוחה שזה מוסר ענק גם למעסיקים שלה, וגם בתוכם זה יחולל שינוי, זה רק עניין של זמן. איזה קידוש השם!!!
וואו! עוצמתי כ"כ, מאיפה הכוחות לעמוד מול כזה פיתוי???
הסיפור כ"כ מחזק כי בדרך כלל אנחנו לא רואים את התוצאות של ההתגברויות שלנו כבר כאן בעוה"ז ככה במוחשי… זה נושא שעולה כ"כ הרבה בעבודה, המקום הזה שזה לא אסור אבל גם לא ראוי, זה סוג של שטח אפור… וכל אחת איך היא רואה את זה אפור חלש או קרוב יותר לשחור… ומי שעובדת עם גברים אז בכלל.. מה נקרא לצורך העבודה וכו'
שמעתי פעם משפט כ"כ יפה שהסיפור הזכיר לי אותו: לא כל מה ש"בא לי"- אני רוצה!! נקודה למחשבה… המון הצלחה לכולנו!!!
בעולם האמיתי תצליחי "לסגור" הרבה חודשים גם של חגים וחופשים עם הזכויות על הויתור!
וואו אני בהלם! לוותר במודע על כזה סכום בשביל הנהגה שהיא לא "אסורה" אלא בבחינת "לא ראויה ועדיף שלא"!!! בעיני זה כמעט בלתי אפשרי, אולי בגלל שלא זכיתי עדיין להיות ביקיר לי..
אני באמת חושבת על עצמי לא הייתי מסוגלת אפילו על סכום חצי ממה שציינת.. (האמת שאף אחד עדיין לא הציע לי כזה דבר וגם לא נראה באופק, אבל הרעיון…)
אני בטוחה שבעולם האמיתי תצליחי "לסגור" הרבה חודשים גם של חגים וחופשים עם הזכויות על הויתור! ופי כמה על החיזוק שהבנות קיבלו בזכותך!
וואו איזה סיפור עוצמתי ומחזק!!! לא להאמין כמה חוזק יש היום לנשים ובנות שמקדשות שם שמים בעבודה ומוכנות להפסיד כסף, כבוד ותהילה בגלל שהאירוע אינו תואם את דרכן.
אשריהן ואשריכם שבזכותכם הרבה בנות מגיעות לדרגה הזו. אני עובדת בסביבה חרדית טובה ב"ה אך תמיד יש התמודדויות עם לקוחות, ואני משתדלת לקרוא את הסיפורים כי הם נותנים כ"כ הרבה כוח ופרופורציות למה בכלל יצאנו לעבוד. מעריכה מאוד
ראשית, כל הכבוד על הבחירה, ברור לי שהיא היתה לא קלה.
אני זוכרת את אחת הפעמים שבה זכיתי ב״ה לתואר הזה (ולא לסכום הזה – כך שלכסף לא היתה משמעות רבה), הודיעו בכנס שהעובדת עם הערך הכי גבוה למשפחה, שמוכיחה פעם אחת פעם שזה לא בא על חשבון העבודה… ואפילו תמונות שלי לא היה להם להציג ברקע כמו שעשו לשאר המועמדים, רק את הקריטריונים שבגללם נבחרתי.
אותי כלל לא שאלו קודם, כי זו היתה מן הפתעה, את מי בחרה ההנהלה, אבל במבט לאחור – זו היתה מסה של קידוש השם. ואחרי, קבלו עוד נשים משלנו לעבודה בתנאים ראויים, שבהחלט שדרגו לי את האווירה.
ואכן גם אם לא מקבלים רגל מזהב בסוף הסיפור… אנחנו חיים בהסתר פנים. וברוב רובם של המקרים אנחנו משלמים מחיר וקשה לנו ואנחנו מייחלים שלפום צערא אגרא, ובעולם שכולו טוב – לא כאן!!!
כמובן, כאשר חשים את חיבוקו של הקב״ה נחזיק חזק בתחושה זו – אין מנוע גדול מזה שיש לנו אבא שרואה אותנו ואת הקשיים שלנו ושולח לנו חיבוק… בהצלחה
וואו, כל הכבוד. ברוך השם אני לא עובדת בחברה מעורבת, אבל הצלחתי להעריך אותך גם ככה! כמובן שהכסף בבנק הוא "רק" נשיקה מלמעלה שרצתה להראות לך שהמעשה שלך היה רצוי, אבל ברור לכל אחת שהוויתור שלך היה נכון גם אם הוא לא מהווה חובה מבחינה הלכתית. (מעניין לברר את זה…)
***
וואו אני עם דמעות בעיניים מרוגשת אני בהלם מכוחות הנפש האדירים איזה גדלות!! איזה תעצומות נפש!! חיזקת אותי ברמות לא רגילות!! את מדהימה!! איזה זכויות יש לך בעוה"ז ובעוה"ב קידוש ה' אדיר אשרייך שזכית
***
וואו אני מרגישה צמרמורת, עולות לי דמעות בעיניים!!! אשרייך, לא אומר הרבה מילים כדי לא להמעיט. ריגשת וחיזקת אותי. שה' ימשיך להרעיף עלייך רק טוב וחסד, ושתהיי שליחה לקדש שם שמים בטוב ובנעימים תמיד.
***
גדלות של נשים!! פשוט לא להאמין שיש נשים כאלה בדור שלנו! זה ממש מחזק.. לראות מצד אחד את הרחוב.. את הירידה המדרון התלול.. ומצד שני את הכוח העז הזה שיש פה לנשים… באמת קבוצת תמיכה… תודה לכן על הכל!!
***
חשבתי שהסיפור מסתיים בזה שהיא פשוט הפסידה את הכסף וזהו. אלו סיפורים שאני כ"כ צריכה לשמוע. זה מעודד ומחזק, הוויתור העוצמתי עם העוצמה שבוויתור, זה המתנה הכי גדולה בלי לצפות לכלום….. כמובן כשרואים ס"ד בעיניים זה מרגש…
***
וואוו וואאוו וואוו!! אני אף פעם לא מגיבה.. אבל צביה! חיזקת אותי!! אני לא מאמינה! זה אחד הסיפורים שצריך לשמור בתוך תיבה בלב ולהוציא אותו בזמני קושי ונסיונות!!! חיזקת! תודה!
***
יו, מרגישה ממש שכתבתם את הסיפור שלי!!! ורק התבלבלתם בשם ובסכום המענק… וגם הסוף קצת שונה:) מחזק לקרוא סיפור דומה, ולדעת שלא הייתי לבד בהחלטה… תודה רבה!!
***
האמת, עשית לי צמרמורת… אני בדרך כלל לא מאילו שמגיבות אבל מגיע לך יישר כח ענק!!!!!! בורא עולם גאה בבת המיוחדת שלו!!!! מאחלת לך שתמיד יהיה לך כח!!! חיזקת אותי מאוד
***
פשוט לא יאומן גם אם הסיפור היה מסתיים לפני הזכיה בהגרלה, הוא עוצר נשימה. הויתור למען ה'יותר ראוי' והאמונה שלכם הם מפעימים ומחזקים כל כך! נתת לנו הרבה כח, תודה!
***
המדהים בסיפור הזה, שהסוף הוא לגמרי לא משנה, נרעדתי כשקראתי את הסיפור, מפעים ממש!! פשוט גבורה יהודית!
***
ווואו! סיפור עוצמתי ומרגש!!!!!!! אני קוראת את הסיפורים המדהימים מהסוג הזה, ושואלת את עצמי, מאיפה העוצמה והכח לדייק בכאילו דקויות?
***
מעריצה ביותר!! חיזקת את הדקויות של 'מותר, אבל…' יישר כח על הזריקות השבועיות שנכנסות ישר לורידים ונותנות כח להמשיך!!!
***
עוצר נשימה!!! מחזק ביותר, אשריכם ישראל!!! גאה להיות אחותך, שייכות לעם הנבחר!!!! ממש ממש התרגשתי, וכל הכבוד לשמורה!!
***
אני כ"כ מתרגשת מהסיפור, איזו זכות גדולה לעמוד בכזה נסיון אדיר אשרייך! מברכת אותך שתמשיכי לעשות כזה קידוש שם שמים!
***
מדהים ומרגש עד מאד!!!!!! פשוט לא יאומן! נותן כח לשמוע על נשים שמוכנות ככה לוותר על כזה סכום! קידשת שם שמים!!
***
וואו, מצמרר!!!! גם בלי הסוף הטוב. איזה זוג גיבור, ואילו תעצומות נפש! ומדהים כמה המעשה הטוב שלה השפיע הלאה.
***
מדהים ומחזק! כאחת שכל הזמן נתקלת בעבודה בדברים שלא אסורים אך לא מתאימים, מפעים ומחזק לשמוע על העוצמות שלך!!
***
הסיפור מיוחד ונדיר! ההפי אנד בסוף, זה הארת פנים שמימית אדירה!
***
מפחיד!!!! אמאלה! צמרמורות! איך השם אוהב אותך. איזה גילוי מדהים זה! מחזק מאוד
***
איזה מרגש. את אישה גדולה! – אתם זוג גדולים!!! ממש מיוחד אשריך!!
***
איזה סיפור מדהים!! תודה – נותן כח לכולנו!
***
בא לי לבכות!! איזה בנות יש לך בורא עולם!!
***
וואו מחזק מאד!!
***
מרגש!!! אשרייך!!
***
סיפור הזוי, ומחזק!
***
מצמרר ונותן כח
***
וואו. מדהים!!
***
וואו, אשרייך!!! אין מילים!