כיכר היונים

סיפור אישי

זכותנו

לעולם שמחוץ לחממה המוגנת אין הרבה מה לחדש לי. אני הגעתי משם.

נעים להכיר, יעל. חוזרת בתשובה עם וותק של מעל 11 שנה, נשואה לבן תורה,

בלי שום זכר למקור המוצא שלי: ילדי מתחנכים במוסדות האיכותיים ביותר,

ואורח החיים שלנו לא נופל במאומה מכל משפחה חרדית אחרת

החיה את חייה בנאמנות על פי השקפת התורה.

לכן לעולם שבחוץ אין הרבה מה לחדש לי. אני הגעתי משם.

אני מכירה את המסכים החלקלקים ויודעת כמה הרס ונזק הם מפיצים בכל העולם

ובכל הלבבות והנפשות.

ודווקא בגלל שהגעתי משם ואני מכירה – יש לי את היכולת להבין, לשמוע בלי לשפוט, ולייעץ לבנות נעורים שמתמודדות.

לא קל לזעזע אותי. אני מכירה הכל ויודעת היטב על מה מדובר.

אמנם המציאות הזאת כואבת מאד, אך לא קל לזעזע אותי.

אתמול הזדעזעתי.

מייל תמים שנחת בתיבת הג'ימייל שלי, ופנה אלי ואל עוד עשרות או מאות,

אולי אפילו אלפי נשים – לא יודעת לאיזה סדר גודל של רשימת תפוצה הם הצליחו להגיע – והציע בנחמדות מפתה להכיר יוצרות תוכן חרדיות.

"בואי להתעדכן בסרטונים הכי חמים שעולים לסטטוס" הם ניסו לשכנע.

ואני הצטמררתי כולי. לאיזה קהל יעד הם פונים? לנשים שמורות – כמוני וכמוכן –

שלא גולשות לעולם הרדוד והנבוב של רץ ברשת ועולה בסטטוס ויורד לתהומות של זבל וריקנות.

גם את החלקה השמורה והטובה הזאת הם רוצים לגרור לשם…

לסחוב יחד איתם אל הביצה הטובענית הזאת ואל הרפש שיש לה להציע.

לי הדבר זעק לשמים, כי אני מכירה את העולם הריקני הזה. אבל אולי נשים אחרות, מחוסר תשומת לב מהולה בתמימות, יבקשו להירשם – כי מה יכול להיות גרוע ביוצרות תוכן חרדיות? וכתוב שם במפורש "התוכן מסונן בקפידה"…

זה כבר לא נמצא רק בוואטאפ וברשתות החברתיות – זה כאן, אצלנו, בתיבת המייל!!

ואני אומרת לעצמי: תיזהרי לא ליפול לתוכן הקלוקל הזה שמגיע בהסוואה של רשימת תפוצה קלילה.

לא משנה איזה כותרת חרדית מתנוססת או איזה "כשרות" ו"פיקוח" הם מבקשים להדביק לעצמם – צריך להשגיח בשבע עיניים על התוכן שאנחנו מאשרות לקבל למייל.

תשמרי על עצמך, על הטוהר והנקיות.

אל תהיי תמימה, תישארי תמימה.בערך פעם בשבועיים מגיע המייל הזה, שמזמין את עובדי ועובדות החברה לשבת על הספה בסלון, ולצפות בתוכנית הווי ובידור אותה מפיקים כחלק מעטפת פינוק וכיף לעובדים. הפעולה האינסטינקטיבית שלי היא delete ומעבר למייל הבא, כמובן שזה לא מעניין אותי בכלל, ואני לא מקדישה יותר מחלקיק שניה כשאני קוראת את הכותרת ומבינה במה מדובר.

אבל בפעם האחרונה היד שלי רעדה בלי שליטה כשבאתי לסמן מחיקה. המילים שהם בחרו לכותרת היה משפט כפרני ומזלזל, והרגשתי שאני לא מסוגלת לשתוק. איזו עזות פנים להתנסח בכאלו מילים! איך הם מעיזים לפתוח את הפה ולהוציא דברי בלע נוראיים?

התחשק לי מאד לשלוח להם תגובה חריפה, אבל חששתי קצת. פחדתי שאם אני אכנס למשבצת הזאת – אהיה מסומנת אצלם, ויזיזו אותי החוצה ברגע הראשון שיתאפשר להם.

אבל מי אמר שמותר לשתוק?

שאלתי רב, והוא הורה לי לשלוח תגובת מחאה.

שלחתי מייל לקבוצת החרדיות ושאלתי – "רק אני מתחלחלת?" כתבתי שם שאני רוצה לשלוח מכתב מחאה, וכדאי שעוד בנות ישלחו. היו אולי 4 תגובות שחזקו את ידי, וזהו.

ביקשתי מאחת הבנות שיש לה כושר ניסוח טוב לסגנן את המילים, היא כתבה מכתב ארוך ויפה שהביע את הדברים בצורה מותאמת ובהירה, ושלחתי אותו.

אחרי ששלחתי קיבלתי מהבנות החרדיות הרבה מיילים של "כל הכבוד לך", אבל היו גם כמה תגובות זועמות של "למה את פותחת חזית מיותרת?" הייתי המומה מהן. מילא לשתוק מחוסר אומץ, אבל עוד למחות במי שכן עושה את הדבר הנכון?

חיכיתי במתח כמה ימים טובים עד שהם נזכרו להגיב לי. "שלום שרה", הם כתבו, "מצטערים שנפגעת, להבא נתחשב בכולם".

אחרי כמה שעות הם שלחו מייל עדכון על ההרצאה – הנושא הוחלף! במקום לצפות בסרטון שכולו בוז וזלזול בערכים הקדושים והיקרים לנו, הם בחרו בנושא סתמי אחר.

וואו! אני רק רציתי להביע מחאה וכאב, לא חלמתי שתהיה גם השפעה מעשית…

עצוב היה לי על אותן בנות שכל כך חששו מ'איך תגיב ההנהלה על הצעד הזה', ואפילו כעסו על האמיצות שכן החליטו למחות.

איפה הגאווה היהודית שלנו? איך יתכן שהתבלבלנו, והפחד מהמעסיק גובר על הפחד מה'?

אסור שהחיכוך בעולם התעסוקה יכהה לנו את הבהירות שהאמת היחידה היא חיים על פי התורה.

כשחושבים על זה לעומק, זה באמת לא ראוי! אני לא מדמיינת נשים צדיקות ושמורות שאני מכירה- עולות על במה במתכונת מעורבת.

בהתחלה כשקראתי את הדברים היצר הרע כאילו אמר לי אולי זו גוזמה.. בשביל 11,000 ש"ח ו-2 דקות על במה, נו נו…. 

אבל ככל שהמשכתי וקראתי, הדברים התיישבו על הלב… נכון, כשחושבים על זה לעומק, זה באמת לא ראוי! אני לא מדמיינת נשים צדיקות ושמורות שאני מכירה- עולות על במה במתכונת מעורבת. 

האמת?! ממש ציפיתי וקיוויתי תוך כדי קריאה שהסוף יהיה אחר- שכל כך יתרגשו מהויתור שלך מתוקף היותך אישה חרדית יראת שמים, שיוותרו על הדרישה לעלות על הבמה- ויעניקו לך את הפרס אף על פי שסירבת לעלות, מתוך כבוד והערכה, כמו שמגיע לעובדת שנבחרה למצטיינת. 

כי מה הופך אותך לפחות מצטיינת בזה שאת לא עולה על במה? (אני מכירה את הציבור החילוני וכמה חשוב לו ה"מחוברות הארגונית" ה"גיבוש" ושאר שטויות) כעסתי שלקחו את זה ממך! אבל את פשוט אישיות! שמעצמך הרגשת שזה לא ראוי, שהצלחת לוותר על הפיתוי! 

אל תפספסי את ההזדמנות להתפלל לישועה! ולבקש על הזקוקים ומחכים… כי הרווחת זכויות אדירות בשמים! הרבה הרבה הרבה הרבה מעבר ל-11,000 ש"ח ואיך זכית לזכות גם אחרות?!?! איזו זכות! שבזכותך נשים אחרות נמנעו מלקחת חלק בדברים לא ראויים (ואולי אף לא צנועים)! אשרייך שזכית! 

הצלחת כפשוטו לקלף את כל התרוצים שבהחלט יכולת לתרץ אותם כאחזקת בית של תורה ועוד, ראית את מה שיעשה לבורא עולם יותר נחת ועשית את זה! 

בעיני הכסף עם כל חשיבותו הוא לא הנקודה, זה אמנם תירוץ מאד טוב, אבל לא רק בשביל באמת להשתמש בכסף, אלא גם כדי לא להפסיד את המעמד. 

נכון שאנחנו בנות חרדיות עדינות וצנועות ולא מחפשות את אור הזרקורים, אבל (אצלי בכל אופן ככה) כמו כל בן אנוש, כן חשוב לנו שיראו שאנחנו עושות עבודה טובה וכו, הרבה פעמים גם בלי פיתוי של כסף, צריך לגרש את הפיתוי של כביכול "קידוש ד" (בפרשנות המוטעית) ושיראו שאנחנו מוצלחות וכו. 

מצדיעה לך ממש על המעשה שעשית, הצלחת כפשוטו לקלף את כל התרוצים שבהחלט יכולת לתרץ אותם כאחזקת בית של תורה ועוד, ראית את מה שיעשה לבורא עולם יותר נחת ועשית את זה! 

אשריך, ותודה על הרוממות שנתת בזה לחברותיך ולקוראות הסיפור. 

הייתי בטוחה שהמעסיק שלה נתן לה את זה בהפתעה לחשבון והעריך וכיבד את הרצון שלה.

וואווו ווואוו ווואוו אין לי מילים איזה מדהימה!!! הייתי בטוחה שהמעסיק שלה נתן לה את זה בהפתעה לחשבון והעריך וכיבד את הרצון שלה. זה מה שהייתי עושה כמעסיקה, אם הייתי רואה כזאת החלטה מתוך ישרות פנימית. זה רק מראה באיזה עובדת טובה ונאמנה הוא זכה ובכל זאת הם לא נתנו לה. 

איזה הזוי הדור הזה, הוא רק חיצוני ללא הסתכלות אמיתית ופנימית על הדברים!!!  

יישר כח לה ולכל מי שבזכותה היא קיבלה את הכוח! אני בטוחה שזה מוסר ענק גם למעסיקים שלה, וגם בתוכם זה יחולל שינוי, זה רק עניין של זמן. איזה קידוש השם!!! 

לא כל מה ש"בא לי"- אני רוצה!!

וואו! עוצמתי כ"כ, מאיפה הכוחות לעמוד מול כזה פיתוי???

הסיפור כ"כ מחזק כי בדרך כלל אנחנו לא רואים את התוצאות של ההתגברויות שלנו כבר כאן בעוה"ז ככה במוחשי… זה נושא שעולה כ"כ הרבה בעבודה, המקום הזה שזה לא אסור אבל גם לא ראוי, זה סוג של שטח אפור… וכל אחת איך היא רואה את זה אפור חלש או קרוב יותר לשחור… ומי שעובדת עם גברים אז בכלל.. מה נקרא לצורך העבודה וכו' 

שמעתי פעם משפט כ"כ יפה שהסיפור הזכיר לי אותו: לא כל מה ש"בא לי"- אני רוצה!! נקודה למחשבה… המון הצלחה לכולנו!!! 

בעולם האמיתי תצליחי "לסגור" הרבה חודשים גם של חגים וחופשים עם הזכויות על הויתור! 

וואו אני בהלם! לוותר במודע על כזה סכום בשביל הנהגה שהיא לא "אסורה" אלא בבחינת "לא ראויה ועדיף שלא"!!! בעיני זה כמעט בלתי אפשרי, אולי בגלל שלא זכיתי עדיין להיות ביקיר לי.. 

אני באמת חושבת על עצמי לא הייתי מסוגלת אפילו על סכום חצי ממה שציינת.. (האמת שאף אחד עדיין לא הציע לי כזה דבר וגם לא נראה באופק, אבל הרעיון…) 

אני בטוחה שבעולם האמיתי תצליחי "לסגור" הרבה חודשים גם של חגים וחופשים עם הזכויות על הויתור! ופי כמה על החיזוק שהבנות קיבלו בזכותך! 

 כמה חוזק יש היום לנשים ובנות שמקדשות שם שמים בעבודה ומוכנות להפסיד כסף, כבוד ותהילה בגלל שהאירוע אינו תואם את דרכן.

וואו איזה סיפור עוצמתי ומחזק!!! לא להאמין כמה חוזק יש היום לנשים ובנות שמקדשות שם שמים בעבודה ומוכנות להפסיד כסף, כבוד ותהילה בגלל שהאירוע אינו תואם את דרכן. 

אשריהן ואשריכם שבזכותכם הרבה בנות מגיעות לדרגה הזו. אני עובדת בסביבה חרדית טובה ב"ה אך תמיד יש התמודדויות עם לקוחות, ואני משתדלת לקרוא את הסיפורים כי הם נותנים כ"כ הרבה כוח ופרופורציות למה בכלל יצאנו לעבוד. מעריכה מאוד

כמובן, כאשר חשים את חיבוקו של הקב״ה נחזיק חזק בתחושה זו – אין מנוע גדול מזה שיש לנו אבא שרואה אותנו ואת הקשיים שלנו ושולח לנו חיבוק…

ראשית, כל הכבוד על הבחירה, ברור לי שהיא היתה לא קלה. 

אני זוכרת את אחת הפעמים שבה זכיתי ב״ה לתואר הזה (ולא לסכום הזה – כך שלכסף לא היתה משמעות רבה), הודיעו בכנס שהעובדת עם הערך הכי גבוה למשפחה, שמוכיחה פעם אחת פעם שזה לא בא על חשבון העבודה… ואפילו תמונות שלי לא היה להם להציג ברקע כמו שעשו לשאר המועמדים, רק את הקריטריונים שבגללם נבחרתי. 

אותי כלל לא שאלו קודם, כי זו היתה מן הפתעה, את מי בחרה ההנהלה, אבל במבט לאחור – זו היתה מסה של קידוש השם. ואחרי, קבלו עוד נשים משלנו לעבודה בתנאים ראויים, שבהחלט שדרגו לי את האווירה. 

ואכן גם אם לא מקבלים רגל מזהב בסוף הסיפור… אנחנו חיים בהסתר פנים. וברוב רובם של המקרים אנחנו משלמים מחיר וקשה לנו ואנחנו מייחלים שלפום צערא אגרא, ובעולם שכולו טוב – לא כאן!!!

כמובן, כאשר חשים את חיבוקו של הקב״ה נחזיק חזק בתחושה זו – אין מנוע גדול מזה שיש לנו אבא שרואה אותנו ואת הקשיים שלנו ושולח לנו חיבוק… בהצלחה

בקצרצרה

וואו, כל הכבוד. ברוך השם אני לא עובדת בחברה מעורבת, אבל הצלחתי להעריך אותך גם ככה! כמובן שהכסף בבנק הוא "רק" נשיקה מלמעלה שרצתה להראות לך שהמעשה שלך היה רצוי, אבל ברור לכל אחת שהוויתור שלך היה נכון גם אם הוא לא מהווה חובה מבחינה הלכתית. (מעניין לברר את זה…) 

***

וואו אני עם דמעות בעיניים מרוגשת אני בהלם מכוחות הנפש האדירים איזה גדלות!! איזה תעצומות נפש!!  חיזקת אותי ברמות לא רגילות!!  את מדהימה!!  איזה זכויות יש לך בעוה"ז ובעוה"ב קידוש ה' אדיר אשרייך שזכית 

***

וואו אני מרגישה צמרמורת, עולות לי דמעות בעיניים!!! אשרייך, לא אומר הרבה מילים כדי לא להמעיט. ריגשת וחיזקת אותי. שה' ימשיך להרעיף עלייך רק טוב וחסד, ושתהיי שליחה לקדש שם שמים בטוב ובנעימים תמיד. 

***

גדלות של נשים!! פשוט לא להאמין שיש נשים כאלה בדור שלנו! זה ממש מחזק.. לראות מצד אחד את הרחוב.. את הירידה המדרון התלול.. ומצד שני את הכוח העז הזה שיש פה לנשים… באמת קבוצת תמיכה… תודה לכן על הכל!! 

***

חשבתי שהסיפור מסתיים בזה שהיא פשוט הפסידה את הכסף וזהו. אלו סיפורים שאני כ"כ צריכה לשמוע. זה מעודד ומחזק, הוויתור העוצמתי עם העוצמה שבוויתור, זה המתנה הכי גדולה בלי לצפות לכלום….. כמובן כשרואים ס"ד בעיניים זה מרגש…

***

וואוו וואאוו וואוו!! אני אף פעם לא מגיבה.. אבל צביה! חיזקת אותי!! אני לא מאמינה! זה אחד הסיפורים שצריך לשמור בתוך תיבה בלב ולהוציא אותו בזמני קושי ונסיונות!!! חיזקת! תודה! 

***

יו, מרגישה ממש שכתבתם את הסיפור שלי!!! ורק התבלבלתם בשם ובסכום המענק… וגם הסוף קצת שונה:) מחזק לקרוא סיפור דומה, ולדעת שלא הייתי לבד בהחלטה… תודה רבה!! ‫

***

האמת, עשית לי צמרמורת… אני בדרך כלל לא מאילו שמגיבות אבל מגיע לך יישר כח ענק!!!!!! בורא עולם גאה בבת המיוחדת שלו!!!! מאחלת לך שתמיד יהיה לך כח!!!  חיזקת אותי מאוד 

***

פשוט לא יאומן גם אם הסיפור היה מסתיים לפני הזכיה בהגרלה, הוא עוצר נשימה. הויתור למען ה'יותר ראוי' והאמונה שלכם הם מפעימים ומחזקים כל כך! נתת לנו הרבה כח, תודה! 

***

המדהים בסיפור הזה, שהסוף הוא לגמרי לא משנה, נרעדתי כשקראתי את הסיפור, מפעים ממש!! פשוט גבורה יהודית! 

***

ווואו! סיפור עוצמתי ומרגש!!!!!!! אני קוראת את הסיפורים המדהימים מהסוג הזה, ושואלת את עצמי, מאיפה העוצמה והכח לדייק בכאילו דקויות? 

***

מעריצה ביותר!! חיזקת את הדקויות של 'מותר, אבל…' יישר כח על הזריקות השבועיות שנכנסות ישר לורידים ונותנות כח להמשיך!!!  

***

עוצר נשימה!!! מחזק ביותר, אשריכם ישראל!!! גאה להיות אחותך,  שייכות לעם הנבחר!!!! ממש ממש התרגשתי, וכל הכבוד לשמורה!! 

***

אני כ"כ מתרגשת מהסיפור, איזו זכות גדולה לעמוד בכזה נסיון אדיר אשרייך! מברכת אותך שתמשיכי לעשות כזה קידוש שם שמים! 

***

מדהים ומרגש עד מאד!!!!!! פשוט לא יאומן! נותן כח לשמוע על נשים שמוכנות ככה לוותר על כזה סכום! קידשת שם שמים!! 

***

וואו, מצמרר!!!! גם בלי הסוף הטוב. איזה זוג גיבור, ואילו תעצומות נפש! ומדהים כמה המעשה הטוב שלה השפיע הלאה. 

***

מדהים ומחזק! כאחת שכל הזמן נתקלת בעבודה בדברים שלא אסורים אך לא מתאימים, מפעים ומחזק לשמוע על העוצמות שלך!! 

***

הסיפור מיוחד ונדיר! ההפי אנד בסוף, זה הארת פנים שמימית אדירה! ‫

***

מפחיד!!!! אמאלה! צמרמורות! איך השם אוהב אותך. איזה גילוי מדהים זה! מחזק מאוד 

***

איזה מרגש. את אישה גדולה! – אתם זוג גדולים!!! ממש מיוחד אשריך!! 

***

איזה סיפור מדהים!! תודה – נותן כח לכולנו! ‫

***

בא לי לבכות!! איזה בנות יש לך בורא עולם!! 

***

וואו מחזק מאד!! ‫

***

מרגש!!! אשרייך!! ‫

***

סיפור הזוי, ומחזק! 

***

מצמרר ונותן כח ‫

***

וואו. מדהים!! 

***

וואו, אשרייך!!! אין מילים!

היד שלי רעדה בלי שליטה כשבאתי לסמן מחיקה. המילים שהם בחרו לכותרת היה משפט כפרני ומזלזל, והרגשתי שאני לא מסוגלת לשתוק. איזו עזות פנים להתנסח בכאלו מילים! איך הם מעיזים לפתוח את הפה ולהוציא דברי בלע נוראיים?

תגובות השמורות לסיפור

סיפור מדהים שסופו מעיד על עוצמתו. כל הכבוד לך, האומץ והנחישות של אם בישראל נתן לך את הכוחות לשלוח את התגובה

סיפור מדהים שסופו מעיד על עוצמתו. כל הכבוד לך, האומץ והנחישות של אם בישראל נתן לך את הכוחות לשלוח את התגובה.

אני חושבת שחלק מהניסיון שלנו בעבודה בסביבה לא חרדית הוא דוקא העבודה לצד "חרדיות קרירות" או קלות ראש, כאלו שיתירו לעצמן לאכול כשרות ברמה נמוכה ומטה, להקל ראש בשיחה עם גברים, וח"ו להחזיק מכשיר טלפון חכם. בעיה אחת היא ההתמודדות מולן והבעיה השניה היא ההתמודדות מול ה"לא חרדים" שטוענים: אבל מה הבעיה- לאלמונית יש טלפון חכם, או- תתכבדי- פלונית אמרה שזה בסדר.

אני חייבת לשתף בסיפור מדהים שמלווה אותי הרבה, שאימי שמעה מנכדה של גיבורת הסיפור וראוי להעלות אותו על במה מכובדת זו:

אסתר קניג, בחורה מירושלים של פעם, יצאה לעבוד כמתרגמת במלון קינג דיויד לפרנסת משפחתה. אביה נשאר בבית כדי ללמד את ילדיו, והנחה אותה כיצד להישאר שמורה כראוי לבת ישראל. היא עבדה בחברת סביבה מעורבת, יהודים ואנגלים (עזרה הרבה בתרגום בין ירדן לאנגלים כשבין לבין היתה משנה מן הנאמר למען שלום היהודים).

באותה תקופה קנצלר אוסטריה פרנץ יוזף ביקר בארץ ישראל. ירושלים העתיקה לבשה חג- קישטו את הרובע בענפי זית, ור' יוסף חיים זוננפלד ברך שחלק מחכמתו… פרצו בשבילו את שער יפו על מנת שמרכבותיו תוכלנה לעבור בשער… כמובן שהוא התארח במלון קינג דיויד ונערכה עבורו קבלת פנים מפוארת.

הוא דיבר בפני כל הנוכחים ובסיום דבריו הסתובב בין העובדים שישבו סביב, הבנים בצד אחד והבנות בצד השני. הוא הורה לעוזרו להתלוות אליו, הקיסר לוחץ יד והעוזר מחלק מתנה- שעון זהב לכל אחד. בצד של הבנות הוא הסתובב עם עוזרת שחילקה לכל אחת שרשרת זהב עם צלב. כשהגיע תורה של אסתר היא מבחינה בשרשרת הצלב, באצילות מחזירה את הקופסא עם השרשרת ואומרת באנגלית רהוטה: "מי שיצר אותנו בעולם ציווה עלי לעבוד אותו בצורה אחרת, אני יהודיה והדרך שלי לעבוד את ה' היא לא בצורה הזו, לכן אני לא יכולה לקבל את השרשרת" הקיסר שמע, פניו נהיו רציניות, והורה לעוזרת שלו לקחת את השרשרת בחזרה.

כאשר הסתיים הביקור חברותיה היהודיות כעסו עליה: למה עשית את זה לעצמך, יפטרו אותך על שביזית אותו, היית לוקחת ומוכרת בשוק הערבי. זה מה שאנחנו נעשה… ואסתר שתקה ביודעה שזה מה שהיתה צריכה לעשות.

בסוף השבוע לפני שהפליג בחזרה לאוסטריה הגיע שוב לקינג דיויד להיפרד, המעמד היה חגיגי כמו בקבלת הפנים. בסיום דבריו הוא הרים את עיניו וחיפש את אסתר, סימן לעוזרת שלו וניגשו אליה לעיני כולם, העוזרת הגישה לה קופסה פתוחה כדי שתראה את השרשרת- שרשרת זהב כבדה בצורת מגן דוד, והוא הוסיף- רציתי לכבד את הדרך שלך…

לפני שעזב ניגשו חברותיה וניסו לטעון שגם הן יהודיות, אך הוא ענה להן: "נכון, אבל היא היתה יהודיה תמיד"

יה"ר שנזכה להיות יהודיות תמיד, אמן.

בתו של השי"ת, קל וחומר בן בנו של קל וחומר שתוכנית שכולה זלזול בהשי"ת צריך לצרום לה ולהכאיב לה, ובוא נניח שהחליטה מסיבות נכונות שלא להעיר לבוסים, אבל היכן הרגש, היכן הכאב הספונטני, זה אבא שלך, הוא אוהב אותך יותר משאת אוהבת את עצמך!

ממש כל הכבוד. לדעתי יש כאן שתי נקודות:

נקודה ראשונה לגבי המחאה, ואני חושבת שנקודת הכאב כאן היא שיש דברים שאין עליהם שולחן ערוך מפורש, אין עליהם הלכה מעשית, הם נושאים שכמו שבעלי המוסר קוראים לזה- יש עליהם שולחן ערוך החמישי, כלומר המצפן של כל יהודי שהוא מרגיש מה ראוי ומה לא ראוי.

נוריד את זה למילים יותר פשוטות, ניקח דוגמא שאחת רואה שהתוכנית הבאה היא תוכנית שצוחקים על אבא שלה, נניח בת של פוליטיקאי חרדי, והיא רואה שהנושא של התוכנית הוא לצחוק ולזלזל באביה, כמה שהוא שקרן, נוכל, מפר הבטחות בוחרים ועוד, אין ספק שזה היה מאוד מאוד צורם לה ומכאיב לה, ואפילו היתה מחליטה שלא להעיר לבוס, אבל הכאב הספונטני היה מציף אותה.

ונעתיק את זה לענייננו, בתו של השי"ת, קל וחומר בן בנו של קל וחומר שתוכנית שכולה זלזול בהשי"ת צריך לצרום לה ולהכאיב לה, ובוא נניח שהחליטה מסיבות נכונות שלא להעיר לבוסים, אבל היכן הרגש, היכן הכאב הספונטני, זה אבא שלך, הוא אוהב אותך יותר משאת אוהבת את עצמך!

לבוא ולצעוק על זו שכן עושה את המעשה הנכון, שכן מרגישה רגשות נכונות של חיבור לאבינו שבשמים וזה כן כואב לה, ולבוא ולצעוק עליה, זה פשוט בושה וחבל.

נקודה נוספת רואים בסיפור הזה שאכן זה קצת חסר סיכוי שהבוסים ישנו את התוכניות, בכל אופן הם חילונים גמורים, אבל כשאדם עושה מה שצריך, הוא זוכה להנהגה של למעלה מדרך הטבע, כאילו מראים לו מהשמים, זה חשוב מה שעשית.

לפעמים אני מרגישה שאנחנו מקבלים בהסכמה את תווית ה"לא לגיטימי" הציבור החילוני הצמיד לנו. כל מיני התנצלויות בדיבור או בהרגשה, חשש לייצג בגאון את התורה.

כל כך מזדהה. לפעמים אני מרגישה שאנחנו מקבלים בהסכמה את תווית ה"לא לגיטימי" הציבור החילוני הצמיד לנו. כל מיני התנצלויות בדיבור או בהרגשה, חשש לייצג בגאון את התורה.

ברגעים כאלה אני אומרת לעצמי: הסבא של הבנאדם הזה שמולך- היה נראה בדיוק כמו סבא שלך… אולי אפילו התפללו באותו מניין או באותו שיעור הלכה…. והבהירות מתחדדת לי כל כך- מי שעשה צעד לא לגיטימי- זה הם! ולא אנחנו…

הדבר הכי משונה זה יהודי שמתנהג כגוי! כמו להסתובב בחור ישיבה בתוך המון המון נוער נושר ח"ו… ברור שהוא לא ירגיש התנצלות! זה בדיוק אותו דבר!

שני דברים שמאד מחזקים את זה, לפחות בשבילי:

א: קריאה בנביאים. התיאור של עם שלם שסר מהדרך, מראה לנו בדיוק מה דעת התורה על החילונים. לא מדברת לדון כפרט, הגדרת תינוק שנשבה וכו, אלא כציבור- "חילוני" נשמע משהו מתקדם, המילים של הנביא על עם חוטא, הם ההגדרה היותר מדויקת… לא בשביל להשפיל אותם, אלא בשביל המבט שלנו על עצמינו ביחס לחלק הזה של העם…

ב: לקרוא על ערש החילוניות- ימי ההשכלה, משה מנדלסון שר"י. איפשהו כנראה התרגלנו לצערנו למציאות המחרידה הזאת, וכשקוראים את התיאורים מהתקופה פתאום מתחדדת המציאות האמיתית… לא היו חילונים! לא! כל יהודי היה שומר תורה ומצוות… או ח"ו מומר…

גם היסטוריה מוקדמת יותר מחזקת את ההרגשה הזו– תיאור דבר ימי עם ישראל עד להשכלה- עם שלם שכולם "חרדים"!! שה' יראה את הבלבול הזה וירחם עלינו וישלח משיח, אמן! ‫

לפעמים בלי להתכוון אנחנו נכנסים למצב של "דוברי הציבור החרדי", של "התנצלות", של מגננה, של רצון להוכיח שאנחנו יכולים וטובים גם בתחומים הכלליים

תודה! תודה! התרגשתי מאוד! כל כך עוצמתי ומחזק שדעת תורה היא שצריך במקרה כזה למחות!

לפעמים בלי להתכוון אנחנו נכנסים למצב של "דוברי הציבור החרדי", של "התנצלות", של מגננה, של רצון להוכיח שאנחנו יכולים וטובים גם בתחומים הכלליים. הסיפור של שרה יכל להיגמר גם באי נעימות, וסוף כזה לא היה מוריד מהיופי של הסיפור! אבל מה שהיה בסוף מוכיח, שכשאנו מכבדים את הערכים של עצמנו, אנחנו גורמים להערכה כלפינו!

"ונהי בעיננו כחגבים וכן היינו בעיניהם". כשאת מרגישה חגב- ככה מתיחסים אליך. לפני כמה חודשים קיבלתי הזמנה מגוף מסוים לאירוע שהם מפיקים לעובדים בתחום שלי. היתה שם פרסומת מזעזעת שפגעה בכבודם של בני התורה! זה היה נורא! מאז לא פתחתי את ההזמנות שלהם!

אולי היו כאלו שהגיבו במחאה, אבל בדעתי לא עלה הרעיון להגיב. עכשיו אני חושבת על כך שהם לא היו שולחים פרסום שיבייש כל קבוצת השתייכות אחרת, אבל על החרדים זה כבר "מודרני" לדרוך. התכווצתי ו…שתקתי!

בזכותך אני מבינה שהכבוד של בני תורה ושלי, הוא שהם היו מקבלים לפחות עוד תגובה אחת שתגנה את הפרסום שלהם!

תודה, שרה, חיזקת אותי מאוד!!!!

תגובת המערכת:

מצטרפות להערכה למספרת המדהימה!! יש לשים לב, כרגיל, כי אין לקחת הלכה למעשה מן הסיפורים למציאות. בנושא המחאה, קיבלנו תשובת רב כי יש לעשות בכל מקרה לגופו שאלת רב. כפי שמתואר בסיפור. לפעמים חובה למחות, ויש לדעת איך למחות, ולפעמים כאשר המחאה לא במקומה עלול להיגרם נזק גדול יותר והנכון הוא לנקוט בדרך השתיקה.  וכל הנוטל עצה מן הזקנים אינו נכשל…

עכשיו הדברים כאן צורבים אותי ואני מקווה שיהיה לנו הכח להביע זאת, כי הפרסום הזה כבר נמשך הרבה יותר חודשים ממה שתיארנו לעצמנו

ראשית תודה על כל הסיפורים שבאים בשלישי ומחזקים.

הסיפור של היום בהחלט נותן כח- כי אצלינו בעבודה התחילו לשים פרסומת ממש לא ראויה וסרטונים שהעובדים ממש צריכים לראות, ותהינו כמה חרדיות אם רק לנו זה נורא. כששאלנו עוד כמה, לאף אחת לא מדי בער להגיב להנהלה ואנחנו המעט נשארנו עם טעם רע בפה, כי בינינו אף אחת לא היתה עם כשרון לכתיבה טובה ומתאימה להביע מחאה.

עכשיו הדברים כאן צורבים אותי ואני מקווה שיהיה לנו הכח להביע זאת, כי הפרסום הזה כבר נמשך הרבה יותר חודשים ממה שתיארנו לעצמנו.

תודה על הכוחות! וכן בהזדמנות זו אודה למי שסיפרה בערב ראש השנה/יו"כ על המכתב ששלחה לבוסית על עוון גזל שאולי נכשלה בו בפטפוט ובזבוז הזמן, ואני שלקח לי זמן להתנסח שלחתי מכתב על בסיס מה שהיא כתבה בראש חודש כסלו למנכ"לית שלי ואני מקווה שגם תבוא תגובה חוזרת ותמחל לי.

יישר כח על הכוחות זכויות הרבות תעמודנה לכולכן-הכותבות והעורכות והמנסחות כולן!

משום מה נתפס היום שצריך להיזהר ולחשוש מהבוסים יותר מעניינים הקשורים ביר"ש ואידישקייט, זו טעות גדולה!!! דווקא מי שאומרת בלי לפחד (כמובן בצורה הנכונה ובמקום הנכון) מעריכים אותה יותר! 

יישר כח על הסיפור המיוחד והמחזק!

נושא אחר וחשוב מאד שעולה עכשיו בשמורה. משום מה נתפס היום שצריך להיזהר ולחשוש מהבוסים יותר מעניינים הקשורים ביר"ש ואידישקייט, זו טעות גדולה!!! דווקא מי שאומרת בלי לפחד (כמובן בצורה הנכונה ובמקום הנכון) מעריכים אותה יותר!

גם אצלי בעבודה היו כל מיני דברים שאמרתי ולא תמיד אהבו לשמוע, אבל לאחר מעשה שמעתי לא פעם כמה הם מעריכים זאת (בעל המשרד הוא דתי לאומי). התעקשנו על דברים ממש מורכבים ותמיד בסוף הצלחנו ב"ה. היינו רק 2 נשים חרדיות, כל השאר גברים דתייםחילוניים..

צריך לעמוד על המשמר ולא לחשוש כשמדובר בעיקרי הדת. הם רוצים אותנו יותר ממה שאנחנו חושבות.. החרדיות הן העובדות הכי מוערכות ואיכותיות בשוק (תשאלו מעסיקים, לא אותי..) ומצער ממש לשמוע שבנות אחרות מחלישות ולא מצטרפות.

אכן, איבדנו קצת את הגאווה היהודית, וכאן המקום לזכור ולהזכיר זאת… תודה לך! זכית וזיכית! ‫

אבל אני מודה שכחרדית יחידה בחברה (הגלובלית) שלנו, אני דווקא מנסה לא להבליט/להידחף כדי שיראו שהחרדים לא מנסים "לכפות" עליהם שום דבר

אכן, נושא כואב שקורה לכולנו ואת צודקת שתמיד השאלה היא האם למחות/לדבר או לא.

במקרה שלך, ב"ה, עשית שאלת רב והיה ברור מה צריך לעשות, אבל אני מודה שכחרדית יחידה בחברה (הגלובלית) שלנו, אני דווקא מנסה לא להבליט/להידחף כדי שיראו שהחרדים לא מנסים "לכפות" עליהם שום דבר, לא כפייה דתית ולא כלום. (לא ביקשתי מיקרו כשר ולא ביקשתי שיביאו פירות שמיטה דחומרא בקפיטריות השונות וכו')

אני נמצאת הרבה פעמים בסדנאות מנהלים ששם מזמינים אותנו לארוחת צהריים ותמיד שואלים למה אני לא אוכלת. ולמה לא אמרתי כלום- מצד אחד זה נחמד שרוצים שאשתתף, אבל הם לא יוכלו להגיע לרמת הכשרות שאני רוצה כי אין באיזור הזה שום דבר מהדרין.

במקרה שלך, לא יודעת מה היה הנושא שגרם לחלחלה, במקרה שלי, זה פשוט ניסיון שלא להתבלט. בהחלט חומר למחשבה.

אני חושבת שאנחנו צריכות להסתובב עם גאווה אמיתית של "זכיתי להיות יהודיה כשרה", אנחנו במקום אחר, גבוה יותר, ולזכור גם את המילים של "לא לסטייל שלי"

תודה על הסיפור! אשרייך הכותבת שלא שתקת. חיזקת אותי מאד! ואת האמת הזדהתי איתך.

אני חושבת שאנחנו צריכות להסתובב עם גאווה אמיתית של "זכיתי להיות יהודיה כשרה", אנחנו במקום אחר, גבוה יותר, ולזכור גם את המילים של "לא לסטייל שלי".

לדעתי כל התגובות של החרדיות נגד תגובת המחאה ששלחת, הם נשים שעדיין לא קלטו שהמקום שלהם גבוה, אולי בעיניהם החילוניות ברמה יותר מהם. אני כותבת את זה בכאב על אותם בנות, ומהיכרות קרובה עם הציבור החילוני, נתקלתי גם אני בכל מיני "עיגולי פינות" של חרדים, כי לא נעים… וכו' וכו' אבל אסור לנו לשכוח- אנחנו ברמה גבוהה.

בער לי הלב, ובערו לי העיניים, ולא העזתי להוציא מילה. לא יכולתי לומר להם בקושי שלום כשיצאתי הביתה. הייתי פשוט מותשת ומובסת רגשית. 

איזה אומץ! הלוואי עליי.

חקוק בי יום אחד שבו דיברו בעבודה בחדר הסמוך (המשרד הכללי לא הצדדי שלי) פשוט דברי כפירה של ממש. בער לי הלב, ובערו לי העיניים, ולא העזתי להוציא מילה. לא יכולתי לומר להם בקושי שלום כשיצאתי הביתה. הייתי פשוט מותשת ומובסת רגשית.

הרגשתי, שקרעו אותי לגזרים. פגעו בי אישית ברמה שאי אפשר לתאר ופשוט בכיתי. היה בא לי לצעוק אאאבאאא! ולא היה לי מה לומר, תמיד כל כך השתדלתי לדון אותם לכף זכות ולראות את הנשמות היהודיות לטובה.

עודדתי את עצמי שלפחות זה אומר שאכפת לי מכבוד שמיים, אבל כל כך צבט אותי בלב- למה לא מחית?! למה לא קמת?! למה לא אמרת כלום?! ובכלל זה נכון שהעובדת ה”דגה” השקטה הזאת תוציא מילה מהפה שלא קשור לעבודה? זה מתאים?

אבל הבטחתי לעצמי 2 דברים. דבר ראשון דייי! זה לא בשבילי ובת של ה’ לא אמורה להיות בסביבה כזאת, יש עוד מקומות. ופרנסה ממנו ולא מהם.

דבר שני- אם תבוא לי הזדמנות של מחאה ודיבור נגד כבוד שמים ורבנים אני מוחה! הבטחתי וקיימתי. ולצערי זה קרה שוב אבל הפעם ממש לידי. זכיתי למחות. לשמור על כבוד שמיים בגבורה ובכבוד. אנחנו הפקידים של הקב"ה בעולם. תפקידנו לשרת אותו באומץ, בגבורה ובנאמנות.

שלא נבוש ולא נכלם לעולם ועד. וכולי תפילה שיום יבוא דווקא בגלל היום הזה שעברתי, וכולם יראו ויכירו בכבוד ה’ בעולם.

גם אני נתקלת בזה הרבה פעמים בעבודה, יש מקרים, אמירות, סיטואציות וכו' שלא מתאימות ולא מכבדות אותנו, כנשים חרדיות

גם אני נתקלת בזה הרבה פעמים בעבודה, יש מקרים, אמירות, סיטואציות וכו' שלא מתאימות ולא מכבדות אותנו, כנשים חרדיות, וכשאני מדברת עם חברות לעבודה על זה, גם אם הן מסכימות איתי הן לא מוכנות לעשות משהו בשביל לעצור את זה, כי לא נעים להן.

מה שקורה בסוף-שכמעט תמיד אני צריכה לדבר/לבקש בשם כולן, וכמובן שלא צריך לתאר את אי הנעימות. (הפכתי להיות סוג של האחראית על הוועדה הרוחנית של המשרד:)

אבל-וכאן אני פונה לכל השמורות היקרות שמוצאות את עצמן בכאלו מצבים: תדעו לכן:

  1. שתמיד תמיד!! כיבדו את הבקשה שלי.
  2. לא רק זה-אלא אני מרגישה שההערכה חוזרת אלי בהרבה מקרים אחרים, כל ההתייחסות אלי מכבדת, מעריכה את העמידה על העקרונות שלי והכי יפה-שזה לא רק בפן הרוחני, אלא זה מורגש גם בפן המקצועי.

באמת אני חושבת שאנחנו צריכות לדעת לבקש את מה שחשוב לנו, ולעמוד על כך בלי להתבייש. אנשים מעריכים אנשים עם עקרונות חזקים.

כמובן הכל בצורה טובה ונעימה, כי אם לא ההפסד יהיה יותר גדול מהשכר, אבל מחזקת את ידי הכותבת ואת כל הנשים שקוראות את הנ"ל

ואווו, אף אחת לא יכולה לדעת למה הצעד שלה, או החיזוק שלה, יגרום. מחזקת את הכותבת, אסור לנו לשתוק שפוגעים בדברים היקרים לנו, בערכים שלנו. עצם זה שקיבלת את המייל ולא הגבת נותן מין הסכמה שקטה לדברים שנכתבו, ואנחנו חייבות להיות חזקות, ובשופ"א לא להסכים!

כמובן הכל בצורה טובה ונעימה, כי אם לא ההפסד יהיה יותר גדול מהשכר, אבל מחזקת את ידי הכותבת ואת כל הנשים שקוראות את הנ"ל, אנחנו חייבות לעמוד על שלנו, בלי חשבונות של בושה ולא נעים, וכו…

ככל שנהיה יותר חזקות וגאות בדרך שלנו, נדע יותר טוב מה מתאים ומה לא, ולא יפריע לנו מה האלה שמסביבנו חושבים וכו', וכמובן גם נדע מה להגיד ומתי… תודה רבה, זה מאוד מחזק!!!

אולי כשמדברים הרבה על פריפריה ועל מעלותיה, חשוב לדעת שככל שמתרחקים ממרחק תל אביב יש יותר חום ליהדות. אולי לא שומרים מסורת אבל כן מעריכים ומכבדים את מי שאכפת לו.

באופן אישי גם אנשים שצוחקים ונהנים לעקוץ מדי פעם (זאתי.. רק העטיפות של האוכל כשרות לה) ממש שמחים כשאני מסבירה איך ניתן לבוא לקראת.

לדוגמא- היה ערב עובדים בסגנון מאד צורם עם הופעה וריקודים, והורידו מהתכנית את הסולניות- שלא יהיה שירת נשים. הם לא חשבו על כך שגם לשהות במקום שיש ריקודים מעורבים זו בעיה (שטויות תרקדי רק עם הנשים מה נראה לך מישהו מסתכל עליך?) הסברתי שלא אוכל להיות נוכחת כלל וקבלו את זה יפה מאד.

אולי כשמדברים הרבה על פריפריה ועל מעלותיה, חשוב לדעת שככל שמתרחקים ממרחק תל אביב יש יותר חום ליהדות. אולי לא שומרים מסורת אבל כן מעריכים ומכבדים את מי שאכפת לו. וזו מעלה בכל יישוב מרוחק יותר הן מבחינת שכנים והן מבחינת מקום עבודה.

כשהדבר נעשה מתוך קנאות אמיתית ואהבה לכבוד שמים, "היד שלי רעדה בלי שליטה"... ולא כדי שיגידו שאני, או שיחשבו עלי... הדברים מעוררים ומניעים. כן, גם אוכלוסיות שלא חלמנו שיגע בהם. 

מחזקת את ידי הכותבת.

זכות הבחירה החופשית היא לא חד צדדית. זכותנו לומר בגלוי מה שפוגע ברגשותינו כיהודים. יהודים. לא חרדים. וכמו פנחס הכהן, כל מה שנעשה בקנאות לשם שמיים אמיתית והמחאה ה"קיצונית" התקבלה ללא פוצה פה ומצפצף.

כשהדבר נעשה מתוך קנאות אמיתית ואהבה לכבוד שמים, "היד שלי רעדה בלי שליטה"… ולא כדי שיגידו שאני, או שיחשבו עלי… הדברים מעוררים ומניעים. כן, גם אוכלוסיות שלא חלמנו שיגע בהם. תזכרו, כשיבוא המשיח, "הם" יקנאו בנו, שידענו את האמת עוד קודם. 

זה לא נכון! החיים שלנו הם הנכונים, הנורמלים, ההגיוניים. והחיים שלהם- הזויים, משוגעים. הם גם יהודיים! הם היו כמונו במעמד הר סיני! הם חייבים גם בתרי"ג מצוות, ובאמונה בבורא עולם!

סיפור מיוחד! אשריך!

לדעתי החשש של הבנות האחרות נובע מבלבול רווח היום- כאילו החילונים חיים בצורה ההגיונית והריאלית, ואנחנו צריכות להתנצל על ה"קריזות שלנו".

זה לא נכון! החיים שלנו הם הנכונים, הנורמלים, ההגיוניים. והחיים שלהם- הזויים, משוגעים. הם גם יהודיים! הם היו כמונו במעמד הר סיני! הם חייבים גם בתרי"ג מצוות, ובאמונה בבורא עולם! ולא, זה לא נורמלי שהם חיים ככה. זה עצוב, זה כואב. אז תודה על הסיפור ששלחת- שנותן כוח להרגיש את זה חזק.

מעריכה מאד את האומץ שלך!!! רוצה להוסיף שיש אמרה מהרש"ר הירש

מעריכה מאד את האומץ שלך!!! רוצה להוסיף שיש אמרה מהרש"ר הירש:

"ואם אך תהיה שלם עם עצמך באמת ובתמים, לא תשע את הלעג, לא תראה את הבוז, ולא יקשה עליך כל קורבן- את ה' יתברך אתה עובד."

ממליצה לשנן ולחזור ולקרוא, לי אישית זה עזר כמה פעמים, כשהייתי צריכה לאזור אומץ לומר דברים בעבודה, כשהבנתי שזה מה שהקב"ה רוצה ממני, ואותו! ורק אותו! אני עובדת! בהצלחה ושנזכה לעשות רצון ה' ולהגדיל כבוד שמו.

מצד שני ראיתי כאלה מתוקות ושמורות עם ביטחון עצמי ועמוד שדרה שעושות מה שחושבות לנכון! 

גדולה מהחיים האישה הזאת! מחזקת את פועליה!! ראויה להעלות על נס!

האמת שאני גם לצערי בעבודה קודמת נתקלתי בחרדיות (המודרניות בד"כ, אלו שיש להם מושגים מהעולם הגדול, להראות לכולם שהם בעניינים—-) שמתחנפות לעובדים החילוניים! מתביישות מהצל של עצמן!

מצד שני ראיתי כאלה מתוקות ושמורות עם ביטחון עצמי ועמוד שדרה שעושות מה שחושבות לנכון! (מסמינרים טובים- סגנון שמרני) ולא פחות מעריכים אותם! אגב, אפילו החילונים שמים לב להבדל….. שה' ישמור את כולנו!!!

כל אחת יודעת שביום הזיכרון לא חוגגים בחוצות כדי לא לפגוע ברגשות הציבור החילוני, ואין סיבה שלהם לא תהיה מודעות לפגיעה ברגשותנו. 

כל הכבוד על האומץ, הגיע הזמן שנדע להביע דעה ולדרוש שיתחשבו בנו.

כל אחת יודעת שביום הזיכרון לא חוגגים בחוצות כדי לא לפגוע ברגשות הציבור החילוני, ואין סיבה שלהם לא תהיה מודעות לפגיעה ברגשותנו. המודעות בכיוון ההפוך תגיע רק אם אנחנו ניצור אותה ויש דרכים טובות ונכונות לעשות זאת.

אין סיבה להתבייש ולעמוד על העקרונות שלנו. נהניתי מאוד.

תודה על הסיפורים המחזקים ועל המודעות למכשולות שהם מכניסים לי.

עצוב על אותן בנות שאין להן מספיק גאווה לערכים היקרים שלנו, את יכולה להתפלל עליהן שה' יאיר את עיניהן בכוון הנכון.

שרה היקרה, עשית מעשה ראוי ונכון, בלי שום קשר לזה שהחברה התחשבה ברגשותייך.

בעבר, קיבלתי מייל מהמנהל שלי בשבת, שלחתי לו מייל על כך שלא מתאים לי לקבל מייל בשבת, ואני מבקשת שיכבד אותה, התגובה היתה מוזרה משהו, אבל מבחינתי ידעתי שעשיתי את המעשה הנכון.

עצוב על אותן בנות שאין להן מספיק גאווה לערכים היקרים שלנו, את יכולה להתפלל עליהן שה' יאיר את עיניהן בכוון הנכון. בהערכה

האמת היא שקידוש השם נעשה רק ע"י מעשים שהם רצון השם וכל מה שנגד רצון השם מחלל את שמו. 

דילמה מוכרת וכאובה, קיים חוסר בהירות בכל הנושא של קידוש השם וחילול השם (משפטים כמו- זה חילול השם שחרדיות לא מנומסות וככה מגיבות וכדומה) האמת היא שקידוש השם נעשה רק ע"י מעשים שהם רצון השם וכל מה שנגד רצון השם מחלל את שמו. 

מעריכה מאד שפנית לשאול את הרב, (כמה פעמים אנחנו מתלבטות עם עצמנו ושוכחות לשאול…!) וטרחת וניסחת ושלחת וזכית!

לגבי החברות שחששו.. צריך לדון אותם לכף זכות אולי הן לא מנויות לשמורה!!:) 

אחחח מתוק וכ"כ נכון! לא להתבייש להגיב! לגבי החברות שחששו.. צריך לדון אותם לכף זכות אולי הן לא מנויות לשמורה!!:)

ולחזק כאן את הנשים החרדיות העובדות, אנחנו כח חזק ב"ה בעולם התעסוקה ובהייטק, המעסיקים רוצים אותנו. לא לפחד להביע דעה ולבקש מה שצריך ע"מ שהעבודה תתאים לאורך החיים שלנו! תודה על כל החיזוקים…

האמת, מצדיעה לך ברמות!! אם הייתי במצב שלך לא יודעת אם הייתי מסוגלת עד כדי כך לפעול. 

האמת, מצדיעה לך ברמות!! אם הייתי במצב שלך לא יודעת אם הייתי מסוגלת עד כדי כך לפעול. מאמינה, שבתוך תוכי לא הייתי מעכלת את המקרה אבל להצליח להתגבר על מכשול ככה ולהגיב חזרה…. כל הכבוד!!

מעריכה ומחזקת את ידייך. נתת לי כוח להאמין שגם אני יכולה (בתקווה שלא יהיה שום מצב כזה או אחר שאפגש בו) תודה!!

אני גם מרגישה אצלי בעבודה (חרדית יחידה) שהגאווה היהודית שלי קצת בשפל... ולא מצליחה לעשות עם זה כלום!

וואו איזה סיפור אמיץ… כל כך מבינה אותך, אבל כל כך מבינה לצערי גם את הבנות שפחדו ולא אמרו כלום. אני גם מרגישה אצלי בעבודה (חרדית יחידה) שהגאווה היהודית שלי קצת בשפל… ולא מצליחה לעשות עם זה כלום! ואני מנסה… הסיפור שלך מחזק מאד!!

נ.ב אשמח אם יתנו על הנושא הזה דגש, זה נושא מאד חשוב!

ככל שיש חומה בצורה וחזקה שהאדם יוצר סביבו, כך פחות ופחות אנשים מעיזים לפגוע בה. 

ישר כח! במקום שאין אנשים השתדל להיות איש, ועשית את המעשה הנכון במקום הנכון! ככל שיש חומה בצורה וחזקה שהאדם יוצר סביבו, כך פחות ופחות אנשים מעיזים לפגוע בה.

אותה חומה בודאי אמורה להיות עשויה מגאוה יהודית אמיתית בנועם ובאהבה. שנזכה תמיד לקרב ולהתקרב לה' ולתורתו מאהבה!

כי כל חילוניה שאיזשהו מסר היה מפריע לה, לא משנה מאיזו בחינה- היתה יודעת יפה מאד להתלונן ולפתוח את הפה. ורק אנחנו מתרגלות לבלוע ולבלוע,

וואי כל הכבוד לך!!! אני גם מרגישה שקשה לי לעמוד מול חברות שלנו, חרדיות, שמתרפסות מול ההנהלה החילונית, לפעמים יותר מאשר מול ההנהלה בעצמה. יש משהו נחיתי בזה, שקשה לי לקבל.

כי כל חילוניה שאיזשהו מסר היה מפריע לה, לא משנה מאיזו בחינה- היתה יודעת יפה מאד להתלונן ולפתוח את הפה. ורק אנחנו מתרגלות לבלוע ולבלוע, גם דברים שקשורים בקידוש ש"ש… עלי והצליחי!

הסברתי לה שזה לא מתאים שחברה שקוראת לעצמה חרדית שמים תמונת אישה. לא חשבתי שמישהו ייקח את זה רציני אבל אחרי שבוע הורידו את התמונה. 

כל הכבוד שלא התבלבלת ושלחת תגובה. אנחנו לא יכולים לתקן את העולם, אבל אפשר לעשות השתדלות קטנה. אני עובדת בחברה חרדית ויום אחד ראיתי שבאתר של החברה מופיעה תמונה של אישה. לי יש חסימה טובה ולכן התמונה הייתה חסומה אצלי, אבל השם של האישה היה כתוב מתחת.

אמרתי את זה לבוסית שלי שהיא דמות בכירה בחברה, היא מאוד התעצבנה עלי (היא חרדית כמובן). הסברתי לה שזה לא מתאים שחברה שקוראת לעצמה חרדית שמים תמונת אישה. לא חשבתי שמישהו ייקח את זה רציני אבל אחרי שבוע הורידו את התמונה.

לפי דעתי זה לא היה בגלל המילים שאני אמרתי אלא בגלל סיבה אחרת. אבל אני עשיתי מה שהייתי צריכה לעשות והשם עשה את השאר.

וואו איזה מדהימה שאת!!! אני בטוחה שבאותם רגעים ששלחת את המייל הקב"ה אמר לפמליא של מעלה: "בואו וראו בריה שבראתי בעולמי..."

וואו איזה מדהימה שאת!!! אני בטוחה שבאותם רגעים ששלחת את המייל הקב"ה אמר לפמליא של מעלה: "בואו וראו בריה שבראתי בעולמי…" יישר כוחך! תחזקנה ידייך,

אהבתי מאוד שלמרות הדחף להגיב שקלת את הנתונים, התייעצת עם דעת תורה ופעלת נכון. יעמוד לך ולחברותיך לזכות, ואל תתרגשי מאותן אלו שנשארו מאחור לצערנו לא כולן אמיתיות עם עצמן… וגאות בזה

בקצרצרה

איך את יודעת שבודאות עשית נכון? כי שאלתם דעת תורה. לעניות דעתי, לא בכל מצב ובכל מקרה נכון להגיב. אבל אחרי שרב הורה שזו חובה- זו חובה, ואשרייך! לגבי החברות שלא הגיבו- הן פחדו מזעם ההנהלה, מתדמית… זה כואב. אבל האם הן היו מודעות שזה מה שהרב הורה?
***
וואו כל הכבוד על האומץ. לא מובן מאליו בכלל. בתור אחת שעבדה במקום תקשורת בתקופת הקורונה כשההסתה הייתה בשמים (בהוראת רב), אני יכולה לומר לה כמה זה קשה לומר האמת, שכולם סביבך בזים לך, אפילו אלה שבאותה משבצת שלך… מעריכה ומצדיעה…
***
אנ י4קצת מבינה את השאר.. הרי הכותבת בעצמה פחדה למחות, ואחרי ששאלה רב הבינה שכך נכון. אפשר להבין את אלו ששאלו למה היא פותחת חזית מיותרת ולהסביר להן שגם היא חששה אבל שאלה רב והבינה שכאן זה כבר קו אדום. וכל הכבוד לה באמת!! לא באתי להוריד מערך המעשה כמובן!!
***
כל הכבוד! מעריכה מאוד! רוצה גם להזכיר את העניין שמחמיאים לחילוניות נשואות על תספורת או בגד לא צנוע וכדומה, שזאת בעיה להיות מכת חנפים. יודעת שזה לא בדיוק אותו הדבר אבל זה הזכיר לי, האומץ להיות גאה במה שאני!!! מדהים שהיית שליחה להימנע מדבר עבירה.
***
אני חושבת שיסוד ההבדל הוא בזה ששאלת רב. מי שטוענת שזה פתיחת חזית מיותרת צודקת בטענה שלה. גם את חשבת ככה בהתחלה. אבל כיון שהיה אכפת לך הלכת לשאול דעת תורה וקבלת תשובה. יש מקום לציין שכמובן שדעת תורה משתנה בהתאם לאדם למקום ולזמן…
***
ממש נהניתי מהסיפור! כל הכבוד! אשרייך איזה צדיקה שהיה לך אומץ להגיד את זה בסופו של דבר. אם נושא היה מפריע למישהו מסיבות פוליטיות נגיד, הוא לא היה מעיר? למה רק אנחנו צריכות לפחד להגיד דברים על מה שנוגד את העקרונות שלנו? כל הכבוד!!!!
***
אני ממש בעד שרה, היא עשתה את המעשה הנכון! אנחנו חייבות שתהיה לנו את הגאווה הזאת שאנחנו משהו אחר וכן מציק לנו לראות שמזלזלים בנו! וכאשר אנשים רואים שאנחנו עומדים על עקרונותינו הם מעריכים את זה ומתחשבים בזה.
***
מעריכה כל כך!!!! שלא התבלבלת עם כל הבלבול שיש היום כמו שתיארת עם חברותייך לעבודה, שנזעקו על הערה ששלחת, באמת צריך לזכור שבסופו של דבר- אנחנו הנורמלים!! ואנחנו לא צריכות להתבייש בזה!! התרגשתי מאוד מהבהירות ומהאומץ!!
***
כל הכבוד!! אשרייך!! יש דברים שהם עושים בתום כי פשוט הם לא מבינים, אבל יש דברים שגם הם מבינים שזה לא לעניין ובטח לא להעביר לחרדיות, אבל אם כולם ישתקו, למה שיפסיקו? תמשיכו לשמור על כולנו! אשריכם ואשרי חלקנו עמכם!!
***
וואו פשוט מזדהה עם כל מילה אני גם נמצאת בחברה מהסוג הזה וזה ממש כואב שבנות לא גאות בחרדיותן וחוששות להיות יהודיות גאות. אשרייך אני ממש מעריכה אותך על האומץ שעמדת על עקרונותייך ולא ויתרת! חיזקת אותי ביותר!
***
באמת אלופה! יחד איתך- עזות דקדושה לא לראות בעיניים- רק את האמת הטהורה. אומרים בשם הרב דן סגל שהוא אמר: "אדם צריך לצפצף שלושה צפצופים: אחד על העולם השני על המשפחה והשלישי על עצמו"
***
כל הכבוד לך!!! מחזק מאוד לקרוא סיפור כזה, לא חלמתי שיש בנות המתמודדות עם כאלה דברים, אצלנו בחברה למרות שזו חברה חילונית כבר למדו לא לשלוח לנו שום דבר, רק מיילים עניינים של עבודה.
***
אשרייך!!! מעריכה את האומץ והכנות. כמה שיותר ברור לנו מי נותן את הפרנסה, מי מנהל את העולם ואצל איזה בוס ואדון אנחנו עובדות באמת. ככה יקל עלינו לעמוד על העקרונות ולא לפחד.
***
אכן יש פעמים רבות שהשתיקה יפה להם, כי אנו אומרת משהו, והאחרים מפרשים לפי רצונם. אך כשיש דעת תורה, זה כבר לא שאלה ולא פלא שזו התוצאה. יישר כח על הכל ושפע סיעתא דשמיא
***
ממש התרגשתי לקרוא את הסיפור, נהנתי לראות שאת שואלת רב ולא פועלת מהבטן, והתרגשתי מהסוף המיוחד, כמה זכויות!! כפול כל האנשים שיראו תוכן סביר יותר. אשריך!!!
***
ברור שטוב להגיב! ולהביע את עמדתנו וגאוותנו.. וגם מי שאין לה אומץ לפחות תגבה את זו שאכפת לה… וכולנו רק נרויח מלעמוד על עקרונותינו… חזקו ואמצו!
***
ווואווו גדולה מהחיים. זה החכמה להוביל את עצמינו עפ"י ההשקפה שלנו ולא לפחד מה"מה יגיבו"/ "יגידו". אנשים כמוך מגיעים רחוק!!!! עלי והצליחי….
***
איזה מצמרר ומרגש כאחד! הלוואי ונהיה כולנו בעלות גאווה יהודית ולא נפחד להביע את האמת ונלחם על קידוש ה'. ממי צריך לפחד ולחשוש?! כל הכבוד לך על האומץ!!!
***
וואו מדהים. באמת אנחנו צריכות להמשיך להיות גאות כל הזמן ולא להתבייש. לא לתת לעבודה או לחיים הכלליים להקהות את חושינו. כל הכבוד על האומץ.
***
כמה כח צריך לכזה דבר…. אנשים מעריכים אנשים עם כח, אז לא צריך לפחד לעמוד ולהחזיק בעקרונות שלך. פשוט להמשיך את זה הלאה, תודה שחיזקת!
***
מדהימה שכמותך!!!!!! שמעתי מישהי שאמרה "מצטערת, לא אוכל ללחוץ יד" אמרה לה מישהי- את מצטערת?? שהם יצטערו!! מי פה בדרך הנכונה?!
***
ואוו חזק ממש! כל הכבוד!!! והלוואי שלכולנו יהיה את האומץ להגיב ככה!!!! זה פשוט מדהים ומחזק!!!
***
איזה יופי החיזוקים האלו! שמזכירים לנו שלעשות מה שה' רוצה זה לא בושה, ונותנים כוח לעשות את הדבר הנכון. תודה! ‫
***
מדהימה, את פשוט בן אדם אמיץ, שבוחר לעשות במקום שכולם מעדיפים להתעלם. כל הכבוד לך, את נותנת המון כוח
***
צודקת בכל מילה!!!!! אמונתינו היא גאוותינו. לא צריך לחשוש, כי רק אם נכבד את עצמינו יכבדו גם אותנו
***
אשרייך!!! פשוט מדהים לראות שוב ושוב איך חשוב לשאול רב… תודה על החידוד והשיתוף.
***
סיפור כל כך יפה ועוצמתי! מחזק את הביטחון, לא להיות "נמושה" ולעמוד על מה שחשוב לנו. תודה.
***
כל הכבוד על האומץ, וחבל שיש בנות שכעסו עלייך על כך שמחית על ביזוי הקודש.
***
אחרי ששינו ועדכנו את הנושא חשוב להגיב שוב ולהביע הערכה על ההתחשבות.
***
נכון נכון נכון נכון ושוב פעם נכון את כ"כ צודקת! הלוואי שירבו כמותך!!!
***
עבר לי רטט של התרגשות!! פעם ראשונה שאני מגיבה.. כל הכבוד לך!!!!
***
כל הכבוד אמיתי ונכון כל מה שהיא עשתה מעריכה אותה מאד!!!!!!
***
וואו וואו וואו!!!! סיפור מטלטל!!! ומרגש! מדהים! תודה!
***
מרגש מחזק ומחבר, ועל זו גאוותינו שיש להקב"ה שגרירות כאלו בעולם!
***
וואו אמיצה, כל הכבוד לך- אשרייך!! הלוואי כולן תלמדנה ממך…
***
אמת ויציב! אמן ונזכה תמיד לזכור את זה. תודה, מחזק מאוד!!!
***
באמת כל הכבוד לך שהתאמצת ושאלת רב ולא המשכת הלאה ‫
***
ב"ה אל יבוש מפני המלעיגים, כל הכבוד על האומץ!!
***
ממש סיפור מעולה בשבילי! מעמיד אותי שוב במקום!
***
אהבתי את משפט הסיכום. הוא חזק. כל הכבוד!!!
***
תראי כמה נשים הסיפור הזה הועיל להם… ‫
***
וואו! המשפט האחרון- חזות הכל!! ‫
***
ממש נכון! ותודה שאת מחזקת את כולנו!
***
וואו! איזה סיפור! ריגשת אותנו!!
***
כל הכבוד לך!!! אשרייך שזכית.
***
יפה מאד! גבורה יהודית ‫
***
מיוחד נותן כח לכולנו
***
חיזקת אותי! תודה! ‫
***
וואו כל הכבוד!
***
יישר כח! ‫

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

פגישת אסטרטגיה לתכנון פרסום

מתנת: מרקר

עיצוב פרסומת מדויקת

מתנת: טליה טל

שדרוג של דף נחיתה, ניסוח מייל שיווקי או קופי למודעה

מתנת: d.front

הנפשת לוגו

מתנת: שירה נחמה כהן

סדר וארגון אחת ולתמיד בתיבת המייל של העסק- פגישה של שעה וחצי

מתנת: ציפורה סובל

כתיבת תוכן שיווקי לדף נחיתה בשווי 1000 ש"ח.

מתנת: אוריגמי

הדס קורלנסקי

שיחת ייעוץ עיסקי או דוח שנתי בשווי של 1500 + מעמ

מתנת: הדס קורלנסקי

סדר וארגון אחת ולתמיד בתיבת המייל של העסק- פגישה של שעה וחצי

מתנת: ציפורה סובל

מודעת פרסום קופי + עיצוב

מתנת: נחמה שוכמן

הנפשת לוגו

מתנת: שירה נחמה כהן

בוט לאתר בשווי 5000 שח

מתנת: פייגי פיוטרקובסקי-

סדר וארגון אחת ולתמיד בתיבת המייל של העסק- פגישה של שעה וחצי

מתנת: ציפורה סובל

בניית תהליך אוטומטי מותאם אישית לייעול וקידום העסק- בשווי עד 3,000 ש"ח

מתנת: ציפורה סובל

הגשת דוח שנתי לעצמאית / דוח החזר מס לשכירה

מתנת: רחל קירשבוים יועצת מס 0534166459

נתינת שם, סלוגן וקופי למודעה

מתנת: מירי ריזל. קופירייטרית לפרסום שמכיר לקהל היעד שלכם את העסק שלכם בגירסא הטובה ביותר מייל: m0548474619@gmail.com פל': 0548474619

יצירת קונספט, בניית לוגו, ושפה עיצובית, עיצוב ניירת וכרטיס ביקור. וחתימת מייל

מתנת: אילה כחלון

עיצוב פרסומת מדוייקת

מתנת: טליה טל

הנפשת לוגו

מתנת: שירה נחמה כהן

הוראות הפעלה

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה. 

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. 

לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.